lördag 20 oktober 2007

Skillnaden mellan ideal och faktiskt praktiskt

Jag har insett att det är idealet jag ser framför mig när jag skriver, och vill (surprise) nå dit på en gång. “Vadå? Vad är nytt med det?” kanske ni säger då. Formulerar jag mig som jag gjort ovan är det ingenting nytt i det, men om jag säger att det blir den avgörande skillnaden, det som verkligen får mig att inse att jag kan klara av att skriva en bok, då blir det något annat, något mer. Något revolutionerande som kan vända allting till det rätta, som en skrattspegel som plötsligt blir en riktig, ärlig, sann spegel.

Jag sitter och river mitt hår och tycker att jag inte kan skriva och att boken är kass. Men då glömmer jag att vad jag verkligen har framför mig och vad jag ser för mina inre ögon, är två helt olika saker. Jag ser slutprodukten, och det är det enda som kritikern inom mig ser, slutet på en lång väg. Vad jag glömmer, eller snarare i min enfald inte insett, är att jag måste se en massa små rastställen på vägen och låtsas att var och en av dem är målet. Om och om säga för mig själv när jag når ett sådant där rastställe att “det här är boken som jag skrivit!” och säga så varje gång, och varje gång inse och vara nöjd med att jag nått ett praktiskt faktiskt resultat.

Än en gång: Jag vill nå idealet med en gång, ser det framför mig, och blir därför varenda gång jag skriver lika besviken. Jag glömmer att det första steget är att få fram något faktiskt praktiskt. Det må vara en väldigt grovt uthuggen stol, som ser mer ut som en stubbe med ryggstöd än någonting annat, men det är första utkastet, något konkret och faktiskt, som är ett steg. Långt ifrån stolen, med andra ord.


  1. skriva en text

  2. putsa på texten, skriva om den, låta andra läsa och kommentera

  3. finputsa, skriva om än en gång, låta folk läsa ännu en gång med efterföljande kommentarer

  4. få hjälp av andra (praktisk hjälp – inte bara “läshjälp”) med att nå idealet (notera hjälp – att man inte klarar det helt själv), från förlag/agent/dylikt

  5. putsa ännu mer själv och med ovannämnda hjälp – och HÄR, i detta steg, kanske, möjligtvis, eventuellt man når idealet eller någonting liknande (förmodligen något helt annorlunda men förhoppningsvis lika idealiskt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar