fredag 9 november 2007

De nio muserna och Sapfo

Jag har tidigare bara namngivit ett fåtal av personerna som jobbar tillsammans med Maximilian på konserthuset. Det finns en sångerska och en solopianist (Maximilian) på flygel. Ingen av dessa två är anställda på konserthuset, men det är de övriga som är med under konserten som första kapitlet börjar med. Pianospelet och sopransången ackompanjeras av en stråkorkester ledd av en dirigent. För er som är insatta i sådant hoppas jag att det låter rimligt.

Hursomhelst, jag insåg att jag gärna vill veta vad alla heter, även om jag inte kommer att nämna alla i Tusenskönan, för jag måste ändå namnge några till som kommer att figurera mer i boken. Eftersom de alla arbetar med musik tänkte jag ge dem namn som associeras till musik på ena eller andra viset.

Min första källa i sökandet och forskandet efter sådana namn började på http://www.behindthename.com – en väldigt bra sida för övrigt, som jag tipsat om förut men gärna kan tipsa om igen! Nästa sökkälla var Wikipedia. Det här sökandet gjorde jag för länge sedan, månader sedan, och jag samlade ihop en ganska rejäl bunt namn, av vilka jag bara använt en eller två.

På Wikipedia hittade jag en sida om de nio muserna. Jag undrar dock om det blir för mycket om jag namngiver nio av de femton kvinnorna efter muserna. Det är femton kvinnor och tretton män, inalles tjugoåtta stycken att namnge (Maximilian och sångerskan medräknade), varav en handfull redan har namn.

Det är fint och snyggt och snitsigt att använda sig av namn som är förknippade med musik för musikerna i min bok, men jag undrar om det kan gå till överdrift… Och kanske är jag just på väg mot överdrift? Vad tycker ni? Vad tycker Du?

Muserna heter: Kleio/Clio, Erato, Euterpe, Kalliope, Melpomene, Polyhymnia, Terpsichore, Thaleia och Urania. Ett av namnen har jag använt lång tid nu, och det är därmed väletablerat (i alla fall inom mig) och det är Euterpe.

Söker man på Behind the Name med sökordet ”music” för ”meanings” får man en brokig lista med namn som träff. Presley och Lennon känns lite för etablerade och överassocierade för att kunna användas, men annars finns där i alla fall en tre, fyra stycken namn som kan fungera.

Har ni fler tips? Eller tycker ni det blir överdrivet om alla namngives med musikanknytning? Svara gärna ärligt!

Jag har ett par till namn än de på ovan nämnda listor, och det är Chalil som betyder flöjt och Arion som var en grekisk poet. En poet är ju inte samma sak som en musiker i dagens samhälle men jag kan tänka mig att de gamla grekerna knöt det mer samman än vad vi gör i dag. Se bara på Sapfo. Platon kallade henne till och med för den tionde musan.

Sapfos dikter och diktfragment är för övrigt en väldigt god källa till vackra namn. Jag rekommenderar en helbillig liten bok på Adlibris med Sapfos dikter och fragment. Den kostar bara 39 kronor. Det är en tunn men naggande god liten pocket. Hennes fragment ger om inte annat upphov till härlig associationslek; man kan använda sig av en fragmentrad och bygga vidare på den och skapa egna berättelser. Jättebra till skrivövningar!

Åter till mina konsertanställda… Stråkorkestern består av nitton stycken, och så finns det nio övriga inklusive Maximilian och sångerskan. Och dessa innefattar en (kvinnlig) inspicient, en (manlig) dirigent, en (manlig) orkesterchef, en (manlig) orkesterassistent, en första (kvinnlig) konsertmästare, en andre (manlig) konsertmästare, och en (kvinnlig) notbibliotekarie.

Av dessa är det bara inspicienten och dirigenten som är namngivna. Jag har ett namn på notbibliotekarien också men det är jag inte helt nöjd med. Det är det japanska kvinnliga förnamnet Wakana som enligt Behind the Name har följande betydelse: ”From Japanese (wa) "harmony" and (kana) "play music, complete".

Så frågan är, hur ska jag göra, och vilka namn ska jag använda mig av, eller snarare, vilka namn borde jag skippa?

Har ni fler namn som skulle fungera bättre? Jag kan tänka mig att namn som man först inte associerar till musik kan vara bättre, eller i alla fall skulle kunna blanda till allting på ett bra vis. Om jag bara får tag i sådana namn, som associeras med musik men ändå inte på en gång, och som också fungerar bra och inte blir för konstiga och udda… Även om det är ett multikulturellt kulturhus skulle det vara bra med namn som inte är alltför olika varandra... På det viset kanske vissa av musernas namn sticker ut för mycket…?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar