fredag 14 december 2007

Doften av snöfall

Förra året julkortspysslade jag åtminstone två, tre gånger, några timmar åt gången, med N, men i år har det inte blivit av. Således bestämde jag mig raskt i dag för att med mottot bättre sent än aldrig sätta igång att göra julkort.

Jag började med en massa olika slags klipp- och klistrapyssel på vardagsrumsbordet: klistermärken av olika slag som guldstjärnor och färgglada tomtar, gel-tops (pennor i guld, silver och vitt), glitter (tuber med glittergrejs som man pressar ut) och annat liknande. Bordet var överfullt och pappersbit efter pappersbit föll till golvet medan jag klippte.

Allteftersom jag fortsatte blev jag mer och mer sparsmakad. Enklast är ändå vackrast, åtminstone när det gäller hemgjorda julkort av det här slaget. Efter varje nytt kort försvann ännu en ingrediens, tills jag bestämde mig för att använda mig av ihannas röda labels, och göra diktkort av julkorten. Först tog jag fram en vinterdikt som jag hade skrivit för ett år sedan, och klippte isär och gjorde nya dikter av ord och fragment. Men sedan insåg jag att mitt hobbylim gjorde allting alldeles för kladdigt och fult. Hur hanterar man lim på ett bra sätt förresten? Så jag satte mig att klippa och klistra i Word istället, och skrev små textrutor i de röda labelarna, gjorde helt nya dikter, baserade på den nämnda gamla…

Clas Ohlson hade jag tidigare i dag hittat ett snyggt pepparkaksjulpapper. Mörkbruna pepparkakor på ljusbrun botten. Förutom att använda det till att slå in julklappar med använder jag det i mitt julkortspysslande. Pepparkakorna är som gjorda för att klippas ut!

Nu på slutet av mitt julkortspysslande för dagen består korten bara av fåtalet delar: ett ljusblått marmorerat papper i A6 som grund, på papperet en pepparkaka (i form av ett hjärta, en bock eller en stjärna), ett utklippt rött labelfragment (en halv eller en tredjedels ram alltså), juldikten i svart text på vit botten (jag har några olika diktvarianter), eventuellt med tunn svart ram kring, och en liten vit pappersbubbla som det står God Jul önskar Jenny på.

Minimalistiskt är bäst när man inte är något bra på att klippa rakt eller limma med snabbflytande, kladdigt hobbylim…

Hittills har jag gjort tio julkort, och av dem är jag nöjd med två. Möjligtvis kan jag sträcka mig till tre. Men gällande det tredje är jag inte helt nöjd med dikten. Där är ett ord för mycket och radbrytningen är fel på ett ställe. Jag vet inte om detta skvallrar mest om mina alltför höga krav eller om mina dåliga limmarkunskaper… Men ett par julkort är lite slarvigt gjorda och ser lite hafsverk ut, och det går ju rakt inte för sig! Jag får ta och köpa ett limstift i morgon, och fixa till det sista på mina godkända julkort…

Hela projektet visar i alla fall på en snabb utvecklingsprocess och förfining, och det är ju alltid något! Dessutom har jag haft roligt! Och jag har äntligen fått riktigt med julstämning, vilket inte bara pysslandet utan lyssnande på julmusik har gett mig – svenska julsånger såväl som engelska dito.
Till sist – om någon vet ett bra sätt att hantera snabbflytande hobbylim på när det gäller att limma på små ytor och få dem släta och fina, så får ni gärna hojta till och tipsa!

3 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att läsa om ditt julkortspyssel! Hoppas att du får en skanner i julklapp så vi får se dina skapelser - och en digitalkamera!På min blogg - en bit ner - ser du mitt pyssel...
    Ha en god Jul & få ett riktigt Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. PS
    HUR många bloggar har du egentligen`!!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket!

    Nu har jag besökt din blogg, inspirerande! :D Jag har två bloggar, yasuisora på LiveJournal och den här. Fler ska det inte bli! Det känns redan lite förvirrande vad jag ska lägga upp var... :P

    Ja, jag hoppas också att jag får digitalkamera! Längtar efter att kunna fota saker och ting, och se resultatet snabbare än med stenålderskamera...

    Tack detsamma, God Jul och Gott Nytt År!

    SvaraRadera