torsdag 13 december 2007

Glad Lucia!

Det har blivit första tevekvällen för veckan, efter att jag ägnat mig åt lite annat som jag skrivit om här. Först satte jag mig i soffan och tittade på luciatåget på SVT24 (ja, jag kom faktiskt så långt att jag satte mig med tända värmeljus och mörkt i övrigt och verkligen tittade på luciatåget, koncentrerat lyssnande dessutom, i kontrast till vad jag skrev här, som sagt – eller där borta eftersom det är på LiveJournal). Det var riktigt stämningsfullt och vackert. Det enda kritiska jag kom att tänka på var hur stelt vissa log – de stackars tärnorna var tvungna att stå och le hela tiden – och där fanns en kvinna som verkligen såg klassiskt svensk ut, med linlugg och vita tänder, ständigt leende. Hon hade också oturen att hamna precis bakom sångaren i bild, och det kanske hon var medveten om (eller kanske inte), men hon såg i alla fall klassiskt svensk ut, blond och blåögd(?), och med ett leende som ökade och minskade i storlek men ändå var ständigt närvarande.

Efter luciatåget såg jag på SVT2, Slutet på historien, och därefter blev det ännu ett program i skrivandets tecken, nämligen det något för att inte säga väldigt ytliga och alldeles för korta programmet på TV4+, Läckberg & Rudberg.

Luciastämning eller julstämning i allmänhet har det blivit tidigare under dagen också, då jag besökte Tängsta Hantverk, en lada mitt ute i obygden, med anor från 1500-talet, där de bland annat stöper sina egna ljus, ett trivsamt ställe för hantverk som jag rekommenderar. Hemsidan jag länkat till ovan har en sida med fotogalleri – många kort som visar hur butiken ser ut – men den är ännu mysigare när man verkligen är där på riktigt förstås.

Än mer julstämning blev det i och med mitt shoppande på stan, julklappar, en del ärenden och ett och annat spontanköp blev det också, bland annat akrylfärg som jag bara måste ha för att kunna fortsätta på den tavla jag målar på just nu. Målande som jag ska ägna mig åt till helgen, tänkte jag mig, mellan julstök och skrivande…

Förresten får ni läsare gärna tycka till om min påbörjade inläggsuppdelningsfördelning, det vill säga, vad ni tycker om att jag skriver mer renodlat bara om skrivande här och om annat på LiveJournal… Vad vill ni egentligen läsa om på denna min blogg? Eller bryr ni inte? Eller tar ni tacksamt emot allt, vad än jag än skriver om? Eller blir jag kanske långrandning i vissa avseenden (som till exempel när jag skriver om sådant som det här)?

Hursomhelst… Glad Lucia!

4 kommentarer:

  1. Anonym12:19 em

    Jag tycker bara det är trevligt att läsa, var någonstans spelar inte så stor roll. Men att lämna en kommentar på LiveJournal verkade bökigt tyckte jag. (Som jag förstod det kunde man bara välja mellan ett ID eller att vara anonym, och alltså inte använda ett tillfälligt nick som jag gör nu.) Jag hade tänkt skriva att jag tyckte att du hade fina färger på din LiveJournal.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:34 em

    Det är nog en bra uppdelning, även om jag antagligen kommer att läsa din livejournal oxå, så egentligen spelar det ju inte så stor roll för mig :D
    Man fastnar på nåt sätt.. :)
    Jag har också en livejournal så jag blev i alla fall glad att det var nån mer än jag, tycker inte det verkar vara så vanligt bland svenskar att använda LJ, men jag vet inte?
    Själv gillar jag att dela upp det jag skriver på olika ställen med lite olika inriktning. Vet inte riktigt varför, det är nog bara en smaksak...

    SvaraRadera
  3. Harriet: tack, vad kul att du tycker det!

    Ja, jag håller med, synd att det måste vara så omständligt med LiveJournal. På det viset är Blogger bättre.

    Tack! Jag använde en av de färdiga mallarna, den som tilltalade mig mest i upplägg och färger. :)

    SvaraRadera
  4. Bobbi: Tack för din kommentar! Kul att du fastnar - det är smickrande! :D
    LiveJournal är nog mer vanligt bland engelsktalande, antar jag...
    Jag kände också för att dela upp det, men jag vet inte alltid vad gränsen går. Det kanske blir tråkigt att *bara* skriva om skrivande här och allting annat på LiveJournal... Får testa och prova... Men uppdelning ger något slags känsla av ordning och reda...

    SvaraRadera