tisdag 25 mars 2008

Utan dator

Som ett paket på posten kom med påsken datorkrångel. Omedelbara och slutgiltiga.

Först frös allting och jag kunde inte ens se muspekaren längre. Jag startade om datorn med den där trevliga lilla snabbknappen som man inte ska missbruka (ska inte, men gör gärna)… Men datorn startades inte om. Fläkten gick igång, javisst, men mer än så hände inte. Åtskilliga gånger med sladdutdrag däremellan försökte jag, men jag fick snabbt inse att datorn var död.

Begravning och svarta kläder, orgelmusik och blomsterkvastar.

Nej, nej, så blev det inte. Jag tog mig inte tiden att sörja datorn, bara lite tandagnisslan och självömkande gråt över att jag inte kunde fixa någonting själv, och sedan fick jag hjälp med att beställa en ny dator. Den nya, ungdomligt friska datorn med betydligt större minne, med betydligt fler finesser, och betydligt mer hälsosam, frisk och kry, anländer förhoppningsvis i slutet av veckan, och då ska jag (återigen med hjälp) installera en massa och få igång nya datorn, mitt hopp om framtiden.

I mellantiden sitter jag som på nålar, eller i alla fall sitter jag på andra ställen än på datorstolen. Förunderligt hur man inser att datorn slukat tid… Utan dator har jag plötsligt massor med tid till annat.

Först flydde jag till teven, men sedan insåg jag att jag inte längre vill ha tidsslukare.

Redan i söndags då jag först blev av med gamla usla datorn (jag beklagar mig inte) målade jag akvarell, målade akryl, läste ut en bok och började i en annan, samt såg på åtminstone en film.
Så gick långhelgen, med betydligt mindre datortid än vad jag förväntat mig (och önskat mig). Och nu sitter jag på lunchrasten och dreglar över en dator som faktiskt fungerar. Nej, jag ska inte jobba övertid…

I Julia Camerons bok har jag nu kommit fram till veckan där det är läsförbud. Jag har redan brutit mot det förbudet. Under påskhelgen har jag läst åtminstone tre böcker (om mumintrollen av Tove Jansson). I morse avslutade jag Pappan och havet. Men om jag har läsförbud under resten av veckan blir det tillsammans med mitt ofrivilliga datorförbud plötsligt jättemassa tid att göra annat. Tar jag bort teven blir det ännu mer.

Ska jag låtsas att teven också gått sönder?

4 kommentarer:

  1. Kör hårt! Stäng av tv:n också! Kan ju inte vara något bättre tillfälle när datorn ändå inte fungerar och inte _kan_ locka dig. Vore kul att se hur mkt tid man verkligen får till att göra annat.
    Jag borde testa det där. Någongång. När mitt behov inte är så stort. För det minskar ju mer man använder den har jag hört..... not.

    SvaraRadera
  2. Anonym7:37 em

    Det låter som en riktig utmaning det! Ingen dator, ingen TV, inte läsa! SKulle vara hur nyttigt som heslt för mig att pröva. Vågar jag?
    Enda sättet kanske är att åka på retreat? Där får man nog anteckna i moleskine, borde dessutom passa bra in i miljön. Ja! Detta är ju vad jag verkligen längtar efter.
    Ett annat alternativ är att köpa en restcharterresa till nån grekisk ö (typ 3000 kr för 2 veckor såg jag senast idag), och inte ta med sig böcker, eller datorn. Sitta på hotellrummet och skriva, ta långa promenader, äta frukt och bröd, titta ut över havet.

    /Johanna W

    SvaraRadera
  3. ÅÅåhh, den där charterresan till värmen och grekland kan jag haka på! Lät inte alls fel!

    SvaraRadera
  4. Anonym10:31 em

    Tack för mangablogkommentaren! Ja, jag håller med dig, jag har ju bara läst en manga, så jag kan ju inte säga att alla mangor inte är min grej, men det var ju därför jag skrev att jag skulle tala om hur det gick om jag provade med en annan manga! :-P jag har ju faktiskt gjort det, lite grann, jag läste ju en bok av en svensk författargrupp som var manga, fast med lite vanlig text oxå, blandat med mangastil. Och den tyckte jag ju faktiskt om ;) men jag har inte hunnit läsa de andra i den serien, så jag ska kolla upp den, igen, och prova med de andra delarna, efterso jag gillade den fösta delen. Jag minns tyvärr inte vad den heter, men stallet som barnen i berättelsen är på heter Norrsken eller något sådant. Jag tror faktiskt att serier och manga inte riktigt är min grej, och jag tror det beror på att jag tänker i bilder ganska ofta. MEN, jag tycker att det är bra om andra tycker om manga, det är jättebra! Och, jag vill gärna lära mig att tycka om det mer, och att prova olika typer av manga, så jag ska kolla upp det på bibblan, så får vi se hur det går om jag provar lite olika sorter...Men, jag tror att rymdgrodorna inte riktigt var min stil, fast jag tycker fortfarande att de är roliga, och gulliga! Jag skulle nog tycka det var lättare om de blandade vanlig bokstil med manga, som i den svenska serien om Norrskensstallet...men ja, vi får se hur det går.

    Jag har ju int helt uteslutit att jag kan tycka om manga heller :-P

    Jag berättar hur det går om jag provar på det igen!

    Tack för tipset om Emma, vi får se om jag hittar den och vad jag tycker om den....jag lovar att berätta! :)

    SvaraRadera