onsdag 18 februari 2009

Bokkap på second hand

Jag har verkligen fastnat för att köpa böcker på second hand. Där jag bor finns "Myrorna" välplacerat inne i city, och där säljer de pocketböcker för fem kronor styck. Inbundna böcker kostar från 20 kr och uppåt. Som hittat när man inte alltid har ekonomi till att köpa nya böcker för flera hundra kronor styck.

Dagens skörd blev sex pocketböcker, men när jag kom hem såg jag att jag redan hade en av dem, inbunden, en bok jag dessutom läst redan. Nåja, det må vara hänt, alltid finns det någon som vill ha boken istället.

Böckerna jag köpte var:

J.R.R. Tolkien: The Fellowship of the Ring, The Two Towers, The Return of the King.

Jag har läst böckerna i Ohlmarks översättning för länge sedan, men jag har aldrig läst böckerna på engelska. De sägs vara mycket bättre i original (åtminstone än i just Ohlmarks översättning) så nu när jag har dem, ska jag någon gång, förhoppningsvis, läsa dem... Men just nu ligger de inte på topp-prio-listan riktigt. Jag kunde dock inte låta bli att köpa dem när jag hittade alla tre så fint i samma upplaga.

Kajsa Ingemarsson: Den ryske vännen.

Jag må vara kritisk, kanske överkritisk, men jag skriver så ändå: Ibland vill jag läsa lättsammare litteratur, så då hoppar jag på att läsa någon av de där "runt-trettio-och-singel-kvinna"-böckerna. I alla fall gjorde jag det för ett par år sedan. Jag samlade på mig böcker av Marian Keyes, Kajsa Ingemarsson och Jane Green. Lättsam snabbläsningslitteratur, underhållande-för-stunden-böcker, ändå med lite tänkvärt emellanåt. Nu gjorde jag ett återhopp till sådana böcker när jag köpte den här, som dock verkar vara lite mer allvarlig än Ingemarssons andra böcker, lite mer av thriller, i alla fall om man får döma av baksidan på boken.

Jane Green: Mellan raderna.

Definitivt en lätt-viktare. Det var den här boken jag dock upptäckte att jag redan hade, inbunden. Jag läste den, och den var inte mer än "okej", så jag kommer inte att läsa om den. Däremot kanske jag lämnar vidare pocketversionen till nån annan som vill läsa...

A.S. Byatt: Possession - a Romance.

A.S. Byatt är en av mina favoritförfattare. Jag har både böcker på engelska och svenska av henne. På engelska hade jag tidigare "Babel Tower", en tjock volym som jag ännu inte läst. "Possession" är lite kortare, och lockar verkligen, både med det vackra omslaget och texten på baksidan av boken: där finns många lovord från stora amerikanska tidningar och boken sägs vara ett intelligent mysterium, en kärlekssaga, där två unga studenter forskar om två viktorianska poeter och deras liv i dagböcker, brev, och dikter. Låter verkligen spännande!

Någon annan som läst någon av de här böckerna eller annat av samma författare? Eller som gjort något bra kap på second hand nyligen?

2 kommentarer:

  1. Anonym11:01 em

    Hej! Eva från Kanalen. Ja, jag har läst WS Byatt. Kommer inte ihåg namnet på boken just nu, var ett antal år sedan. Handlade om två litteraturforskare som hittar en dold kärlekshistoria i gamla arkiverade brev av nu döda författare, passionen växer ... något du känner igen?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tolkin har jag naturligt vis och läst också men "Jane Green: Mellan raderna" står i bokhyllan oläst, och efter detta så förblir den det säkert. Men jag älskar också loppis böcker, dukar hushållsgrejer som har bättre kvalité än Ikea m.m.

    SvaraRadera