onsdag 13 maj 2009

Prosalyriskt flummerande

Jag är just hemkommen efter ett ytterst inspirerande Kreativt Möte.

Efter att på slutet av kvällen fått konstruktiv kritik från gruppledaren, känner jag mig full av inspiration och motivation. Speciellt har jag en prosalyrisk text att utveckla, och skriva relaterade texter till, vilket känns jättespännande.

Jag tycker mest om det prosalyriska jag skrivit; de rent lyriska texterna, alltså dikterna blev mer precisa och avskalade med precis rätt antal ord, och kanske just därför känns det som sagt roligare med de prosalyriska texterna där jag får flumma ut mer.

Ungefär som jag flummar ut i texten om Maximilian, fast på lite annat vis. Han är inte så mycket poetisk som han är mångordig. Om jag får vara lätt ironiserande i min syn på honom...

Under kvällens Kreativa Möte satt jag mest och funderade och läste det jag redan skrivit. (Texterna måste mogna inom mig för att kunna bearbetas.) Men det blev också en hel del bläddrande i gamla fotografier, från förra sekelskiftet och framåt. Bilder på människor i olika situationer: folk på söndagspromenad, män i hattar, kvinnor som står framåtlutade i sjövatten och tvättar...

Jag skrev lite också.

Det sista jag skrev under Kreativa Mötet blev en reflekterande text kring allt tidigare skrivet under Kreativa Möten.

Innan dess skrev jag annat. Det blev tre utkast till dikter. Som jag inte vet om jag ska ha med eftersom jag redan varit så produktiv och för närvarande har: sex dikter, en novell och den ovannämda prosalyriska texten.

Fortsättningarna på den prosalyriska texten känns mest spännande nu, så troligtvis blir det det jag kommer att fortsättningsvis fokusera på och utveckla tills nu på söndag, då det är slutgiltig deadline för att skicka in texter man vill ha med i projektet och som man vill ha respons på av de andra deltagarna.

Förutom allt ovan, skrev jag även dagens SkrivPuff-övning, plus gårdagens SkrivPuff. Jag ska publicera dagens SkrivPuff-övning i ett eget inlägg.

Det blev inget slaskskrivande idag, men det må vara hänt. Jag var så produktiv utan det, att det inte ens behövdes för att komma igång. Och då må det som sagt vara hänt.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska fokusera på... Jag ska snabbt plita ner börjanskisser på det jag kommit på efter Kreativa Mötet. Och sedan ska jag kanske ägna mig åt redigeringen på andra kapitlet av Tusenskönan. Om jag inte ska lägga ner för idag och sätta mig vid teven istället; klockan 21:00 är det dags för "Lie to Me" på TV4... För jag känner mig trött också, milt sagt, men också uppe i varv. Har hållit igång hela dagen... Det blir mycket text när både jobbet och fritiden handlar om textbearbetning... Just nu ska jag i alla fall publicera det här inlägget.

2 kommentarer: