torsdag 11 juni 2009

Mina barnboksprojekt - allt i ett inlägg

Malin frågade vilka barnböcker jag skrivit. Tack för kommentaren, Malin! Jag tänkte att jag skulle svara på frågan genom ett blogginlägg.

Jag har redan tidigare skrivit om mina barnboksprojekt här på bloggen, lite då och då. Men de har inte legat i förgrunden eftersom mitt huvudprojekt ändå måste sägas vara Tusenskönan. Även om andra projekt (novellsamlingar/romaner/prosalyrik/NaNoWriMo) kommit och gått.

De barnböcker jag tidigare diskuterat har jag kallat barnbok 1, 2 och 3 och sedan döpt om till T1, T2 och T3. Det är tre korta historier om en och samme lille pojke, som heter Tapio (jag har redan avslöjat det i inlägg bakåt så jag kan tala om det här också).

T1 och T2 är helt klara medan T3 bara är påbörjad. Jag har börjat skissa på illustrationer, men mer än skisser har det inte blivit än så länge. Illustrationer är dock ett måste. Både T1 och T2 har jag skickat in till förlag, men fått refuseringar tillbaka.

En av refuseringarna med tipset att jag skulle hitta illustratör och illustrera historien innan jag skickade in den på nytt. Jag håller med: illustrationer är ett måste till de här berättelserna som är ganska simpla och vanliga annars. Illustrationer på "rätt" sätt skulle tillföra massor och ge böckerna ytterligare dimensioner.

Sedan har jag ett projekt kallat DF, som jag har målat till. Bilden som är akryl på pannå finns att beskåda här. DF är inte klart. Hittills har jag försökt skriva i haikuform, får se om jag fortsätter med det eller gör något annat av det. Det är hursomhelst en spännande saga, kort och koncis text, som ska komplementeras med akrylmålningar, där akrylmålningarna ska måla bokens stämning.

Jag har även nämnt JP, som dock gått i graven, åtminstone för nu. Det är en idé som kanske mår bra av att ligga och gro innan jag tar tag i den på nytt och på riktigt. Det är dessutom bara en början till idé - en speciell huvudkaraktär - någon handling har jag inte riktigt hittat på än.

Mitt nyaste projekt är DSBK. Jag var väldigt entusiastisk när jag skrev texten, något jag berättar mer om här. Men sedan entusiasmen falnat, känns det trögt. Texten är i stort sett klar. Slutet behöver redigeras eller skrivas om. Det är en kort historia, som ska ha massor av livliga illustrationer. Illustrationerna är bara påbörjade. Ytterst lite skissat bara. Där inspireras jag av Quentin Blake.

Jag har alltid tecknat, och tecknat mycket, vid sidan av mitt målande i akryl och akvarell. Det är den stora hobbyn sida vid sida med skrivandet, som jag värdesätter lika mycket och som känns ungefär lika angeläget och roligt. Men som författare är jag mer klar på mitt sätt att uttrycka mig, jag har hittat mitt eget språk, på ett helt annat sätt än jag gjort i målandet och tecknandet. Som illustratör känner jag mig grön. Jag hoppar fram och tillbaka mellan olika stilar, beroende på humör och ritmaterial. Här kan ni se en del av det jag åstadkommit.

Förutom alla dessa korta barnboksprojekt har jag skrivit några längre historier. FDSS är en kapitelbok för mellanstadiet, som jag skrivit ihop med en väninna. Den ska också illustreras, någon teckning per kapitel, är det tänkt.

Tusenskönan är ju en bok för unga vuxna, och den ska vara utan illustrationer, så den hamnar inte i "barnboks"-facket. Ändå är det många böcker, nu när jag skriver om alla såhär på samma gång, i samma inlägg... Sju stycken.

Ska man vara riktigt noggrann finns det förstås fler... åtminstone fem till. Och några till. Men det är sådana där bara påbörjade projekt, som nog aldrig avslutas. Projekt för byrålådan helt enkelt, i väntan på att jag får ur mig de där sagorna som verkligen är BRA!

Bland de nämnda och namngivna, tror jag mest på FDSS och DSBK. De känns också roligast att illustrera. Där finns redan livliga bilder inom mig.

Men jag skulle vilja skriva fler och mer utflippade projekt. Jag har en känsla av att barnböcker gärna ska vara sådana, överdrivna. Och handla om aktuella ämnen, eller aktuella fantasier...

Hursomhelst, det finns hur mycket som helst inom mig som behöver komma ut i form av galna barnböcker och illustrationer. Jag ska bara ha tiden också. Stjäla små stunder här och var. Hitta de där idéerna som ligger och gror långt inom mig.

Jag längtar!

1 kommentar: