söndag 19 juli 2009

Efter isdraken

Sommarresning. Värmevaka. Hon vred och vände på sig men kunde inte somna. Varje andetag gav drakeld i strupen, brännande het. Hon kastade sig runt och lakanet slingrade efter henne, som en boaorm virar in sitt byte, runt, runt, tätt intill.

Hon reste på sig i sin nakenhet. Blottade sig för fönstertittare. Himlen var för ljus för stjärnor. Den lilla vind som fanns för len och varm för svalka. I glaset hade kranvattnet blivit ljummet. Hon drack inte mer än ett par klunkar.

När hon vände tillbaka till sängen suckade hon djupt. Hon fastnade med blicken uppåt. Taket. Där hade draken flugit en gång, på andra sidan sommaren. Den hade gömt sängen i rökmoln, svett taket med långa strimmor av asksvart. Förkolnat trä. Rökt trä.

Under vintern hade draken varit värmeelementet som höll minus tjugo utomhus. Med sommaren i antågande hade den vänt tillbaka till Nordpolen, till snön. Isdrake som inte klarade värme.

Hon skrattade med ens, ett skratt som slutade i en suck av saknad. Hon önskade att draken hade varit där. Då kunde hon ha gränslat honom, och tillsammans hade de flugit upp i natthimlen, upp i skyn ovan molnen där svalkan hade renat och förnyat, återfött dem båda.




Kommentar: detta är en SkrivPuff-övning: Utmaning 200: Skriv en text på 200 ord.

6 kommentarer:

  1. Jag gillar texten och upplever den inte som så oredigerad. Som musiker tackar man för applåderna efter en spelning även om det har gått uruselt för att inte beröva publiken på sin upplevelse. Likadant här, bara kommentaren om att författaren inte är nöjd ställer texten i ett annat ljus för betraktaren. Ajabaja.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för din kommentar! Kul att du gillar den! :-D

    Ah, ajaj, det har du helt rätt i! Dumt av mig, men så är det ofta... för att inte få negativa kommentarer garderar jag mig gärna i förväg... Fast du har helt rätt, så jag har tagit bort den biten av min kommmentar om texten. ;-)

    SvaraRadera
  3. En fascinerande och motsägelsefull drake, som kittlar fantasin.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet. Mycket symbolik i texten. Den kan du måla många fina bilder till:)

    SvaraRadera
  5. Jag, som inte läst din brasklapp, tyckte detta var det bästa jag läst av din penna!

    SvaraRadera
  6. Otroligt bra! Gillar ditt sätt att skriva =D

    SvaraRadera