fredag 24 september 2010

Bokfrågornas ABC del 14 - Bokstaven N

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

De tidiga nobelpristagarna har jag läst mer av och känner mer för, kanske för att de blivit delar av kanon, för att de tas upp i litteraturvetenskapskurser och diskuteras som Stora Författare i skolan o. dyl. På ett vis är det ju bra att det nuförtiden tas upp författare som förtjänar berömmelse men ännu inte är berömda, så att säga, så priset hjälper upp…

Jag har några nobelpristagare i bokhyllan, fler än jag trodde vid första anblicken. Och visst, de måste väl vara ”bra” på något universellt vis, dessa nobelpristagare… men vad säger egentligen att de är så mycket bättre än andra?

Dario Fo gillar jag, hans pjäs ”Sjunde budet: du skall stjäla något mindre”. T.S. Eliot har jag läst lite av, samt Selma Lagerlöfs ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” som jag läst minst ett par gånger. Några andra har blivit lästa förstås, Harry Martinsson inte minst. Så visst, vissa nobelpristagare ligger mig varmt om hjärtat, andra har jag inte ens hört talas om. Det är inte alltid jag intresserat mig för nobelpriset, det är väl först nu, när jag blivit vuxen och lite äldre som det är intressant…

Vem är din nordiska favoritförfattare?

Tove Jansson är en av mina absoluta favoriter, speciellt hennes muminböcker. De ligger mig varmt om hjärtat. De är också sådana att de tål omläsningar.

Vem är den senaste nykomling du läst?

Det måste vara ”Ormar och piercing” av Hitomi Kanehara. Hennes debutbok är en kortroman, intensiv och riktigt bra skriven. Jag rekommenderar den! Ge den en chans – om inte är den så kort att du inte hunnit ångra dig förrän du läst ut den.

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

Massor av författare jag inte läst något av ligger på min ”vill läsa”-lista, böcker jag köpt under året, nya och från second hand, böcker jag lånat, sådana jag vill låna/köpa framöver, böcker som andra tipsar om.

Men för att vara mer specifik kan jag ta det som just nu ligger närmast till hands. Så för att nämna några, kan jag ta de författare jag just lånade böcker av på biblioteket.

”Flicka möter pojke” är skriven av Ali Smith och även hans bidrag till Mytserien. Så småningom vill jag nog läsa alla böcker i Mytserien, hittills har det blivit ett par stycken. Smiths bok är ännu en.

Jag hittade ”Tvillingarna Thornthwaites testamente” av Gareth P. Jones. Jag hade aldrig hört talas om boken eller författaren förrän nu när jag lånade den, nu när jag blev nyfiken och tog den med mig hem. Det är en ungdomsbok, och på baksidan står ”Tänk dig att Agatha Christie möter familjen Addams”. Det gjorde mig nyfiken. Förstameningen är en höjdare: ”Tvillingarna Lorelli och Ovid Thornthwaite hade försökt döda varandra så länge att ingen av dem kom ihåg vilket mordförsök som kommit först.”

En bok jag blivit tipsad om på annan blogg lånade jag nu nyfiken på biblioteket: ”Measle Stubbs och vredesmunken” av Ian Ogilvy.

Diana Hendrys ”Fånga en farmor” fick mig att stanna upp. Jag lånade den också, den såg söt och busig ut, en kapitelbok för de som precis lärt sig läsa och går i lågstadiet.

Celia Rees har skrivit en boksvit som heter ”Häxa” som jag läst. Vad jag däremot inte läst av henne är ”Pirater!” som jag lånade nu. Jag har sneglat på den i någon månad och nu kunde jag inte motstå frestelsen längre. Den utspelas på 1700-talet och handlar om två driftiga tjejer som blir pirater av olika anledningar.

(För fler frågor och svar, surfa iväg till ”enligt O”.)

1 kommentar:

  1. ”Ormar och piercing låter både udda och spännande! Ali Smith står på min lista också.

    SvaraRadera