tisdag 3 januari 2012

Litteratur världen runt under 2011

Mest har jag läst böcker av svenskar under 2011. Inget fel i det, men jag vill gärna läsa böcker av författare från andra delar av världen också. Jag tittade igenom listan av böcker och gjorde lite snabb statistik över vilka länder författarna lästa av mig under 2011 kom från. Jag läste 69 böcker under 2011.

Resultatet visar att 28 av dessa var från Sverige, alltså ca 41%.

På andra plats kom USA med 9 böcker, tätt följd av Storbritannien med 8 böcker.

Tre länder delar fjärdeplatsen: Kanada, Danmark och Frankrike med tre böcker vardera, dvs. ca 4 %.

Två böcker härnäst, Australien, Irland och Kina.

Sedan följer en lång rad med böcker, där jag bara läste en bok per land, dvs. ca 1,5 %. Dessa länder är: Tyskland, Polen, Nya Zeeland, Malaysia, Spanien, Finland, Italien, Schweiz och Japan.

Sammanlagt läste jag böcker från 18 länder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar