onsdag 28 mars 2012

I min bokhylla: B



Nu är det dags för böcker på B i min bokhylla. Efter en stunds letande hittade jag fem böcker med titlar på B, varav en oläst och de andra lästa.

Först ut är Paulo Coelho: ”Brida”. Den här boken köpte jag på den lokala bokhandeln för ett presentkort som jag fick för sisådär tre år sedan. Det är den första boken av Coelho som jag läst och faktiskt också den enda. Jag har dock fem till olästa böcker av Coelho i bokhyllan, samtliga pocketar köpta på second hand för en spottstyver förutom en bok, ”Elva minuter” som jag visserligen också köpte på second hand men som är inbunden. ”Brida” lockade med andra ord till mersmak även om jag inte läst mer, så Coelho tillhör de författare som i år, 2012, är med i min läsutmaning, ”Två gånger är en vana”.

Bok två, Tatiana de Rosnay: ”bumerang”. Andra boken av de Rosnay som jag läst, och definitivt den bästa. Jag läste ”Sarahs nyckel”, spännande men simpel, och blev rekommenderad ”Bumerang” av mina föräldrar som också läst båda böckerna av de Rosnay. ”Bumerang” var mer komplex, i jagform ur en mans perspektiv, riktigt spännande thriller om en man och hans syster som råkar ut för en trafikolycka där hon skadas allvarligt. Huvudpersonen (och jag citerar från baksidan av boken) ”börjar gräva i sitt förflutna och får hjälp av en vacker och excentrisk obduktionstekniker”.

Inger Edelfeldt: ”Betraktandet av hundar”. Det var några år sedan jag läste den här boken, men det var absolut inte det första jag läst av Edelfeldt. Jag fick ”Drakvinden” som första bok av henne, en evighet sedan, och därefter ”Juliane och jag” när jag fyllde fjorton. Sedan dess har jag köpt böcker av henne i pocket och inbundet, på bokhandeln, på rea och på bibliotekets utförsäljning. Allt som allt har jag tio böcker av denna författare, varav jag läst alla utom två. Hon var en favoritförfattare för mig när jag var yngre. Nu har jag inte läst något av henne på sistone, de senaste åren, så intresset för hennes författarskap har tyvärr svalnat något. Hon skriver i olika genrer, för olika målgrupper och är dessutom väldigt duktig på att teckna – det är något att beundra! ”Betraktandet av hundar” handlar om Ragnar Kalmèn, en fiktiv biografi om en man, ”bekännelser” som han skriver ned efter att ha varit med om något oförklarligt och pinsamt. En realismroman.

Cornelia Funke: ”Bläckmagi”. Bok två i en trilogi. Numera har jag köpt trean också, läst ut ettan tidigare, tvåan i år och trean väntar på att bli läst. Cornelia Funke skriver fantasy för barn och ungdom. ”Bläckhjärta” som första boken i trilogin heter har blivit filmatiserad, jag har sett filmen men föredrar boken. Bläcktrilogin är speciell, den består av tre riktigt tjocka lässlukarböcker, och handlar om flickan Meggie vars far har förmågan att läsa fram karaktärer ur böcker så att de materialiseras i vår riktiga värld – något som för mer sig massor av komplikationer. Böckerna heter alltså: Bläckhjärta, Bläckmagi, Bläckdöd.

Så till sist, en bok på B som jag ännu inte läst: ”Beowulf” av Caitlín R. Kiernan baseras på ett filmmanus av Neil Gaiman & Roger Avary, boken har en introduktion av Neil Gaiman. Jag har varken sett filmen eller läst boken och jag är inte vidare bevandrad med sägnen heller. Men att det är en riktigt läsvärd bok råder det inga tvivel om. Jag är sugen på att läsa den och sugen på att se filmen. Jag vet att Neil Gaiman kan sin sak och jag hoppas att Kiernan vet vad hon gör, hon också. Boken fick jag för ett bra tag sedan i present från en god vän, så det är på tiden att jag läser den – varför inte som en del i läsutmaningen ”enligt O:s Boktolva 2012”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar