torsdag 28 juni 2012

Dambad och Namnsdagsflickan, trilogi och inspiration

Nu har jag skrivit i stort sett varje dag sedan strax innan Provence-resan och det börjar ge resultat. Den här veckan, med tågskriv varje vardag, och ännu lite mer skriv utöver det (plus renskrift) har gjort att inspirationen flödar mer och mer.

I dag skrev jag inte på trilogin utan på annat. Jag skrev en dikt på temat "Fröken Julie & Jean" samt "midsommar". Också att få lyssna till och diskutera andras texter på skrivarcirkeln i dag inspirerade.

Ännu mer inspirerad blev jag under tågresan hem, då jag inte skrev utan läste, läste ut "Namnsdagsflickan" av Kristoffer Leandoer och Åsa Ekström. På skrivarcirkeln fick vi tre förslag till ämne, varav det tredje fick igång mig medan jag diskade. Jag lät tankarna löpa och fundera kring det. Tredje förslagstemat är "Dambadet". Jag tänkte automatiskt vidare på "badhus" och tankarna löpte som sagt. Det kan bli en novell av det här. Idéerna kommer till mig, både i form av nya projekt som det här och på trilogin.

Lite otåligt pockar det på i bakhuvudet att jag borde göra klart de projekt som är närmare "färdig" än just trilogin, innan jag ger mig på den. Men det är trilogin jag har inspiration till, tror mest på dess poential och vill så mycket. Älskar karaktärerna, speciellt huvudpersonerna. Så jag skriver envist vidare. Kanske är det bra att inte ge upp, kanske är det dumt. Roligt har jag i varje fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar