onsdag 22 augusti 2012

Omöjligt att stå emot

Det är svårt att stå emot när man går förbi i en loppisaffär med billiga priser på böcker (två kronor för pocketar, fem kronor för inbundna böcker). Det är ännu svårare att stå emot när det står en gatupratare utanför som annonserar att det är halva priset på allt i butiken. Då är det faktiskt stört omöjligt att inte gå in i butiken och i alla fall kika runt. När man väl är inne i butiken är det ännu svårare, för att inte säga omöjligt, att stå emot när man hittar något man vill köpa. Mina fynd för dagen, som inalles gick på summan åtta kronor, var följande. Två inbundna böcker och två pocketar. Egentligen borde jag ha betalat sju kronor när det var halva priset (två gånger två och två gånger fem, summan fjorton kronor delat på två), men det var inget jag kom på förrän efteråt, och en krona kan man ju bjuda på, eller hur?



"Alla var där" av Lauren Weisberger. Jag är glad att jag står emot ibland, för tidigare hittade jag den här boken på en annan loppis för fyrtio kronor, och nu hittade jag den här för två kronor. (Den finns även på adlibris för 164 kronor.) Jag har sneglat på den i det där andra loppiset och i det här loppiset, för jag har stiftat bekantskap med Weisberger tidigare: jag har både sett filmen och läst boken "Djävulen bär Prada" (filmen före boken för en gångs skull). Det här verkar vara en bok i samma stil. Ibland är det skönt att koppla av med någon hjärndöd chicklit-bok, och det här verkar vara en sådan.

"Inte hela världen" av Kate Atkinson. En gång i tiden kostade den här tydligen 69 kronor på Bokias bokrea; nu blev det två kronor och i fint skick fortfarande."I museets dolda vrår" har jag sedan tidigare, och har läst för herrans många år sedan då jag fick den i present av mina föräldrar. Sedan dess har jag köpt "Känslomässigt udda", som jag läst hälften av men av någon anledning blev det inte av att jag läste ut boken då (inte för att den var dålig, men den kräver lite mer tankemöda och just då blev det som sagt inte av att läsa ut den), samt att jag köpt "Mänslig krocket" som också står i bokhyllan oläst. Just därför, för att jag ändå har två olästa böcker av Atkinson i bokhyllan har jag dragit mig för att köpa ""Inte hela världen", även om jag sneglat på den i bokhandeln och velat köpa. Men man har ju inte råd att köpa hur många böcker som helst (något som jag gärna glömmer bort). Hursomhelst, det här är en novellsamling av Kate Atkinson, som skriver lite annorlunda, och just det udda och annorlunda gillar jag. Söker man på Wikipedia hittar man informationen att hon skriver i genren "magisk realism".

"Pojken och lånarna" av Mary Norton. En bok jag lånade och läste på biblioteket flera gånger, både den här första boken i serien och alla de andra böckerna om lånarna. Därför är det här ett rent nostalgiköp. Jag kommer nog att läsa om boken igen, nu när jag köpt den här söta lilla pocketboken. Att det sedan inuti omslaget står "Till Pontus julen 2005 från Karin" det må vara hänt. Det blir så ibland med böcker man köper på loppis. Det finns förresten hela sex böcker om lånarna, varav en inte är översatt(!) och jag som trodde att jag läst dem alla...

"The Death Maze" av Ariana Franklin. En bok som jag inte vet något om, mer än det som står på baksidan av pocketboken, och som jag blev nyfiken på. Dessutom har den vunnit "CWA Ellis Peters Historical Award". Det är en historisk spänningsroman som utspelas på Henry II:s tid.

Nu är jag åtta kronor fattigare och fyra böcker rikare. Dags att fortsätta läsa och läsa, fast hinna ikapp med alla olästa böcker i bokhyllan känns rakt när omöjligt, och jag ska kanske inte försöka nå dit heller - det är ju bara bra att ha olästa bokskatter stående i bokhyllan hemmavid och vänta på en. Eller hur?

1 kommentar:

  1. wow! en sådan loppis skulle jag vilja hitta!! :)

    SvaraRadera