lördag 1 december 2012

Efter NaNoWriMo - fortsatt planering eller Jag har en Plan!

NaNoWriMo slutar inte här, eller snarare: skrivandet på VK slutar inte här. Som min fästman uttryckte det: Se nu till att det här projektet inte blir som de andra, se till att du verkligen avslutar det här.

För jag har ju inte avslutat mitt projekt med mina 53000 ord. Jag tippar på att det fattas åtminstone tjugotusen ord innan jag skrivit klart det. Och så är det ju som han säger med de flesta av mina projekt, de blir evighetsprojekt, aldrig avslutade, bara påbörjade och sedan övergår jag i något slags stampande redigeringsfas innan jag skrivit klart. Den här gången blir det annorlunda.

Jag ska inte fortsätta med så mycket som 1667 ord per dag, men mitt mål ska vara 1000 ord per dag, sex dagar i veckan. Idag har det hittills blivit 140 ord.

Jag har sammanställt en lista för fortsatt planering.

FORTSATT PLANERING

1. skriv (nyskriv!) tusen (1000) ord om dagen, sex dagar i veckan.

2. ingen redigering innan första utkastet är klart (förutom flytt av textsjok och varje stycke till rätt kapitel.

3. bestäm fortsatt kapitelplanering (i den färgglada kapitelsynopsisen med scen för scen).

4. samla alla "scener utan kapitel" på notislappar på vita A4-papper.

5. bestäm ordning för scenerna och ge dem kapitel.

6. flytta textsjok och stycken till rätt kapitel från "dag för dag"-dokumenten.

En liten förklaring till planeringen ovan:

1:an - enkelt, jag fortsätter skriva tills jag är klar med hela första utkastet av romanen. För min del innebär det lite pusselskrivande; jag skriver inte helt kronologiskt, och jag skriver inte alltid hela scener utan delar av scener som det faller sig. Sedan måste jag pussla ihop detta. Kanske inte det smartaste sättet att skriva på men det är som det blir för mig - fragmentskrivning med större och kortare sjok av text.

2:an - en enkel regel för att jag inte ska fastna i redigerandet utan avsluta.

3:an - jag påbörjade en synopsis med tuschpennor på papper i mitten av november nån gång, och hann till kapitel tio och sedan tog det stopp. Nu tänkte jag fortsätta med den färgglada pennföringen, göra klart synopsis successivt. Det svåra är att bestämma sig, att bestämma i vilken ordning vissa saker ska utspela sig, sådant som jag bara vet ska hända men inte precis när. Där ligger också spänningssynvinkeln, vissa saker kanske ska utspelas innan andra för att göra det mer spännande, och där gäller det att klura ut och känna efter vad som blir bäst. Inte helt lätt.

4:an - jag har ett blankt A4-papper på vilket jag i versaler skrivit "SCENER UTAN KAPITEL" och på det papperet har jag börjat sätta mina mini-notis-lappar med väldigt kortfattade fraser/sammanfattningar av scener som inte har kapitel än. Tänkte att jag kunde flytta runt dessa scener, få överblick över dem, se var de passar. Det får plats femton notislappar på ett A4-papper. En idé jag har är att skriva precis femton stycken och sen börja flytta över scenerna till kapitel, och inte skriva en enda ny notislapp med ännu en scen förrän den får plats på A4-papperet. Det vill säga ha max femton scener utan kapitel framme och fundera kring dessa, och ge de scenerna kapitel successivt, om ni förstår hur jag menar.

5:an - en fortsättning på resonemanget till 4:an.

6:an - Från och med den nittonde november skrev jag scener huller om buller utan att ge dem kapitel. Under hela november hade jag det systemet att jag för varje dag skapade ett nytt dokument, och höll på det viset reda på hur mycket och vad jag skrev dag för dag. Parallellt skapade jag kapiteldokument, ett dokument för varje kapitel och förde in scener i dessa kapitel, klippte och klistrade från dagsdokumenten. Men ju längre in i november, desto rörigare blev det, både på papperet och i mitt huvud; jag skrev mer och mer fragmentariskt, huller om buller, allt som kom ur mig, utan att längre bry mig om berättelsens kronologi, hade inte tid till det, helt enkelt. Eller så kändes det. Så från och med den nittonde, som sagt, slutade jag vara ordentlig. Fram till den sista november har jag alltså en väldig oreda och massor av scener och scendelar och småfragment som ska in i sitt rätta kapitel. Det är ett enkelt, men lite drygt arbete, fram till och med kapitel tio. Sedan börjar det kluriga, eftersom jag ännu inte har en klar synopsis längre än så. Dessutom kommer nog dessa tio kapitel att antingen bli förskräckligt långa, eller behöva delas upp i fler kapitel. Så kapitelnumren måste nog förr eller senare revideras.

Men visst låter det som om jag har en plan? Nu ska jag bara genomföra den också!

1 kommentar:

  1. Klart att du har en plan! Rätt mycket plan till och med. Lycka till med den!

    SvaraRadera