måndag 7 januari 2013

Bokåret som gått - 2012


Bokåret som gått. 2012. Det har varit ett bra läsår. Jag har läst 75 böcker allt som allt. Två böcker på franska, åtta böcker på engelska och resterande 65 böcker på svenska. 44 böcker var skrivna av kvinnor, 29 var skrivna av män och två stycken var skrivna av ett par – en man och en kvinna.

Det jag inte räknat med i min redovisning av vad jag läst är bilderböcker och manga. När jag läst flera böcker i en serie, har jag bara räknat hela serien som en bok. Jag läste i mars-april ”Death Note” av Tsugumi Ohbata & Takeshi Obata. Andra och tredje delen i mars och resterande nio volymerna i april. Jag skulle kunna räkna dessa som elva stycken böcker, men jag väljer att inte göra det utan bara räka dem som en enda bok, då det är så lite text på varje sida. Samma motivering har jag med barnböckerna, det vill säga bilderböckerna, som jag läst. Där är det bara bilder och väldigt lite text. Manga hamnar på gränsen eftersom de kanske kan sägas motsvara graphic novels, som jag skulle räkna. Men bilderbarnböcker på franska räknas, eftersom de innebär så mycket mer tid – jag är inte världens bästa på franska, om man säger så. Jag räknar inte heller seriealbum eftersom de bara är på runt trettio-sextio sidor.

Månadsvis ser det ut såhär:

Januari: 6 böcker
Februari: 6 böcker
Mars: 6 böcker (7 om mangan skulle räknas)
April: 4 böcker (13 om mangan skulle räknas)
Maj: 8 böcker
Juni: 6 böcker
Juli: 10 böcker (12 böcker om seriealbum skulle räknas)
Augusti: 12 böcker
September: 6 böcker
Oktober: 4 böcker
November: 4 böcker
December: 3 böcker

Tidigare, 2009-2011 alltså, var jag med på Jorden runt tillsammans med Lyrans Noblesser. Det var ingen sådan runttur under 2012, men jag lyckades ändå läsa böcker från många länder, där Sverige vinner med hästlängder framför det andra landet på listan som är USA. Nästa på listan är Frankrike, med mindre än hälften så många böcker representerade som USA. Se hela listan nedan. Jag lyckades läsa böcker från andra länder i Norden än just Sverige, men det blev bara Norge och Danmark. Ingenting från Finland eller Island. Kanske något för 2013?

Allt som allt var 12 länder representerade. Helt okej, tycker jag. Kanske skulle jag kunna bli ännu bättre. Det var ändå sämre än de senaste åren, mycket tack vare att jag inte var med i någon ”Jorden runt…” förra året.

Sverige: 28 stycken.
USA: 18 stycken.
Frankrike: 6 stycken
Storbritannien: 5 stycken.
Japan: 4 stycken.
Tyskland: 4 stycken.
Ryssland: 3 stycken.
Kanada: 2 stycken.
Australien: 2 stycken.
Norge: 1 stycken.
Danmark: 1 stycken.
Italien: 1 stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar