måndag 7 januari 2013

Tematrio - Nyårslöften 2013



Lyrans Noblesser hade förra veckan tematrio nyårslöften. Hon formulerade det som följer: ”Berätta således om om tre bokrelaterade löften/planer du har för det kommande läsåret!







1.       Förra året hakade jag på en massa läsutmaningar. Jag fullföljde bara en av dem, en av mina boktolvor (mer om läsutmaningarna och resultaten i ett senare inlägg). Så i år tänkte jag vara mer realistisk. Därför tänker jag bara vara med på ett par läsutmaningar. Först ut är Alfabetutmaningen, en likadan som den jag var med på 2011. Då klarade jag utmaningen; jag tänker klara den i år igen. Den går ut på att läsa en bok av en författare vars efternamn börjar på –, där alla bokstäver i det svenska alfabetet är representerade. Jag tänker plocka böckerna ur mitt eget hemmabibliotek. Jag har massor av olästa böcker i bokhyllan så det kommer inte att bli några problem. Det är ett bra sätt att läsa en mångfald av författare istället för att snöa in på några få. Den andra utmaningen jag tänker vara med på är Kill hyllvärmare. Den finns i olika varianter på olika bokbloggar men den går ut på att man läser böcker som stått i ens egen bokhylla alltför länge och samlat damm. När jag är inne på detta med hyllvärmare kommer jag raskt in på nyårslöfte nummer två.

2.       En av mina bokliga ”laster” har alltid varit att låna massor av böcker på biblioteket. Förr, när jag var barn, hade jag inga problem med att få tid att läsa alla dessa böcker, men ju äldre jag är, desto mindre tid till läsning tycks jag få. Ändå lånar jag kopiöst mycket böcker, i princip lika många som när jag var barn. Därför är det dags att vara realistisk även här. Istället för att låna högvis med böcker som jag bara lånar om och om, tills jag inte kan låna om dem mer och sedan lämna tillbaka böckerna olästa, har jag bestämt mig att ställa ett par villkor för bibliotekslån. Nämligen, jag får bara låna fackböcker och barn-/bilderböcker som jag inte har råd att köpa och som relaterar till mitt skrivande. I fallet fackböcker, endast böcker som har med aktuellt skrivar-(roman-)projekt att göra, och i fallet barn-/bilderböcker, lånar jag böcker för att få inspiration till mitt eget skrivande och tecknande/illustrerande. Där är det inte rimligt att köpa allt vad jag slukar och således är det helt okej att låna sådana böcker. Men annars, vad gäller skönlitterära böcker i övrigt, får jag under 2013 endast läsa böcker ur min egen bokhylla (och min sambos). Det låter hårdare än det faktiskt är; jag har mängder av böcker att botanisera bland, eftersom jag har flera hundra olästa böcker i min bokhylla.

3.       Jag vill läsa mer blandad litteratur, mer av poesi och graphic novels, manga, fler böcker på engelska, på franska, på japanska, och böcker från fler länder. Redan nu läser jag en blandning av allt möjligt, från i runda slängar i snitt tjugo olika länder per år, en salig blandning av fantasy, romaner, sf, barnböcker, poesi, noveller, deckare, historiska romaner, chick-lit, osv. Så där behöver jag egentligen bara fortsätta som jag redan gör. Så det tredje löftet kanske hellre ska handla om bloggen och mina litterära åtaganden där. Jag har skrivit väldigt få recensioner. Det kanske skulle vara mer uppskattat av mina läsare om jag skrev fler sådana? Dessutom borde jag verkligen bli bättre på att svara på kommentarer jag får på bloggen. Plus att jag hakat på en mängd olika bokrelaterade bloggprojekt som inte fullföljts och som hänger i luften. Jag tänker bland annat på ”i min bokhylla” där jag stannat på bokstaven C. Således: på bloggen – försöka fullfölja det jag påbörjar och inte lova för mycket och haka på för många utmaningar som jag vet att jag egentligen inte har tid till att utföra. Samtidigt är det så roligt, och utmaningar är en del av det som gör bloggen levande. En balansgång det där. Men bättre på att balansera ska jag bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar