tisdag 12 mars 2013

Rastlös prokrastinerare rapporterar från robotland

Känner mig smått rastlöst. Har idag äntligen avslutat läsningen av Isaac Asimovs "Stiftelsetrilogin" som jag påbörjade för ett bra tag sedan, förra året. Sedan har det dröjt till nu, och nu har jag på två dagar avslutat de två sista böckerna i trilogin. De blev mer spännande när man sträckläste dem. Annorlunda böcker, giganter inom SF-genren; liksom Tolkien är det största namnet inom fantasy, måste man säga att Asimov är tyngst inom SF-genren och nu har jag alltså till sist läst trilogin om Stiftelsen (Foundation i engelska originalet).

Nu vill jag söka reda på alla andra böcker skrivna av Asimov och alla andra böcker som utspelas inom samma universum (varav tre böcker är skrivna av andra författare). Har förutom ovannämnda Stiftelsetriogin (i en volym) även "Jag, Robot" och "The Second Foundation Trilogy: Foundation's Fear" av Gregory Benford olästa i min bokhylla; den sistnämnda är den första boken i trilogin "The Second Foundation Trilogy" som alltså är skrivna av tre olika författare vars efternamn börjar på b: Benford, Bear och Brin. Jag hoppas kunna hitta alla dessa böcker på second hand, typ Myrorna. Annars finns de att köpa, åtminstone ett par av dem, på Adlibris och några finns att låna på biblioteket också. Men när jag nu köpt och har några av böckerna vill jag samla på mig de resterande i mitt hemmabibliotek istället.

Som ni ser är jag mer inne på läsning än något annat. Jag vill skriva, men det är ett motstånd och vardagen kommer emellan. Har en lista med måsten som jag bara skjuter upp i evighet, som tynger mig, och så är det diverse vardagligheter som hela tiden tar upp min tid. Visst, det är prokrastinering också, inte tu tal om den saken (andras bloggar, min egen blogg, Facebook med mera). Det är ju bara att verkligen bestämma sig och sätta sig ned och skriva. Återgå till det där planerade där jag faktiskt skriver på tåget och inte sitter och läser böcker ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar