fredag 4 oktober 2013

Véronique Tadjo och Marcelle Sauvageot

Var på biblioteket idag. Jag kan inte gå till biblioteket utan att låna åtminstone en bok, och trots att jag den här gången gick bara för att lämna, inte för att låna (för jag vill läsa mina egna böcker, de jag äger, inte massa låneböcker) kunde jag inte låta bli att låna två böcker... Och köpa två. Jag köpte två udda filurer för det överkomliga priset av en (1!) krona styck. Så för två kronor fick jag "Drottning Pokou" av Véronique Tadjo, en sagosamling från Sydafrika, och "Lämna mig ifred!" av Marcelle Sauvageot, en tunn, dyster kärlekshistoria av en fransk kvinna. Tydligen det enda av författarinnan som dog 34 år gammal. Tunna böcker läser jag gärna just nu, eftersom jag är nere i en lässvacka. Jag blev nyfiken på de här två böckerna. Vi får se om det blir dem jag läser härnäst eller om det blir något annat... Jag har annars lite annat på lässamvetet just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar