torsdag 9 januari 2014

Diskussionsforum på Facebook

Förra gången det var diskussionsdags var i november och då var jag helt inne i mitt NaNoWriMo-projekt. Jag skriver fortfarande på romanen om Jade, men smekmånaden är över. I och med att januari och nya året började har det gått lite trögare, jag har börjat göra annat också, samtidigt. Så jag gör ett nytt försök med en novellcirkel. Vi ska cirkla om en bok jag redan har hemma, ännu oläst, "Brasilien berättar". Det är en novellsamling, olika författare, alla med brasiliansk anknytning.

Bokcirkeln är en Facebook-grupp, "Brasilien berättar: Ljud av steg" (samma titel som novellsamlingen). Gå gärna med i gruppen och diskutera boken! Tre noveller i veckan ska det bli framöver. Jag har skickat en förfrågan om att få gå med i gruppen, hoppas jag får ett ja på det! Trots att jag var helt tyst i facebookgruppen som i november diskuterade "Brinnande livet" av Alice Munroe. Hade alla intentioner den gången om att vara aktivt med och verkligen läsa novellerna. Men faktum är att jag inte läste ut en enda bok under november och december.

Tidigare år har det ibland också varit så, att november blivit en skrivmånad, med ingenting läst. Nu sträckte sig detta skrivande-och-inget-läsande över hela december också. Det blev över 67 000 ord skrivna i december. Tack vare att jag var med i en annan facebookgrupp, 1K Each Day. Man skriver minst tusen ord om dagen, allt räknas. Men jag vill helst bara räkna sådant som är romanskrivande på projektet Jade. Ändå, som medlem i den gruppen har jag nu skrivit alla dagar sedan första december, julafton undantagen (då jag, med abstinensbesvär, bara skrev 75 ord och hade "semester").

Kan bara konstatera att det är bra med Facebook, och facebookgrupper. Så länge det inte distraherar skrivandet utan bara kompletterar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar