onsdag 12 februari 2014

Crappy piece of shit, yeah, the joy!

Det här är vad jag skriver just nu: ett första utkast.

Det här är vad det innehåller:

A first draft does have
  • a tantalizing hint of the final product
  • bloat
  • some super-fine writing and phrases—words that may or may not make it into the final draft
  • plot inconsistencies
  • info dumps
  • too many characters
  • too much back story
  • weak dialogue
  • moments of great beauty
  • an insufficient resolution
  • dangling plot threads
  • characters with unclear motivations
  • cliches, saidisms, annoying repetition
  • poor grammar
 Citat från post i The Editor's Blog.

(Och som ni märker: ju närmare deadline (16 februari), desto fler blogginlägg och desto mer omkringskrivande. Jag har till och med skrivpuffat i dag. Första gången på evigheter - förstås. Nej, nej, åter till Jade. Fokus, min vän. Fokus.)

2 kommentarer:

  1. Hehe, så är det nog för de flesta. Det bästa är när man märker att ens senaste första utkast blir allt mer polerade, jämfört med de allra första. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, det är något jag redan märkt själv också. Jag var mer strukturerad och organiserad med NaNo t.ex. nu senast än vad jag var med projekten under 2010-2012 även om jag vann de åren också. :-) Så då har jag något att se fram emot. Man blir ju bättre och växer med varje projekt, precis som du säger!

      Radera