tisdag 18 mars 2014

Bokgeografi Ryssland

Tisdag igen och dags för Bokgeografi. Temat anordnas av Linda på Enligt O. Frågorna är också hennes, men svaren är mina egna. Häng gärna med du också!


1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Ryssland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Eftersom jag studerat Litteraturvetenskap har jag fått min beskärda del av ryska klassiker; jag har läst novellen Kappan av Nikolaj Gogol, Brott och straff av Fjodor Dostojevskij plöjde jag på en dag eller om det möjligtvis var två dagar. Jag har läst Tjechovs Tre systrar och Körsbärsträdgården (och sett dessa två som teater).

Bland gamla klassiker får jag ju heller inte glömma de gamla ryska science fiction-klassikerna. Isaac Asimov har skrivit en mängd böcker som jag bara nosat på än så länge, jag har läst Prelude to Foundation och Stiftelsetrilogin. Det är många böcker som utspelas i samma universum och efter varandra. Där finns även en novellsamling, Jag, Robot som blivit till modern film med Will Smith i huvudrollen, I, Robot, men läs hellre boken! Jag har börjat på novellsamlingen men bara läst en novell än så länge – hittills är den läsvärd!


2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Ryssland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Jag har läst några av den nya vågen av ryska författare inom fantasy- och science fiction-genren. Glad är jag att svenska förlag och översättare äntligen vågar sig på att översätta dessa böcker som redan blivit stora succéer utomlands, i andra länder än Ryssland, alltså.

Bland dessa kan nämnas Dmitrij Gluchovskij och hans böcker, där jag läst den första boken än så länge, Metro 2033.

Och för att detta inlägg inte enbart ska ha manliga författare ska jag nämna en kvinnlig nutida författare, Anna Starobinets, vars enda översatta bok jag faktiskt recenserat här på bloggen till och med, Den levande - en rysk facebookdystopi. Hennes bok gav mig mersmak; jag vill gärna läsa mer av henne och hoppas att det översätts fler böcker i framtiden.


3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Ryssland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Mest är jag nyfiken på de böcker av ryska författare som står olästa i mina bokhyllor här hemma, böcker jag verkligen vill läsa men ännu inte läst:

Nattpatrullen av Sergej Lukjanenko (första boken av fyra i en fantasyserie). På Bokus kan man provläsa.

Serien Svärdets väktare om åtta böcker av Nick Perumov – här har svenska förlaget gjort en (alldeles för vanlig!) blunder och delat upp de tjocka originalvolymerna i två – vilket gör att det blir en himla massa böcker på svenska i denna mastodontserie som fortfarande översätts – och dessutom heter de underligt, så jag har svårt att hålla reda på vilken bok som är vilken och i vilken ordning de egentligen hamnar – tur att Wikipedia finns.


4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Ryssland.

Teater nämnde jag i fråga ett – jag tycker mycket om att gå på teater, tyvärr blir det alltför sällan – det är en pengafråga och en prioriteringsfråga. Till exempel köper jag hellre böcker. Men ni får gärna tipsa om rysk film om ni har några tips – det har jag sett alldeles för lite av och gällande musik är det ytterst lite om något som letar sig fram till oss – om man talar om modern musik.

I fråga om film finns den gamla klassikern, en bok omgjord till film, boken Solaris av Stanisław Lem har jag inte läst, däremot har jag sett den sovjetiska filmen med samma namn från 1972, en långsam, lång och filosofisk film som är väl värd att titta på. Jag har inte sett den nya amerikanska versionen från 2002, men jag kan inte tänka mig att den är bättre – originalet brukar oftast vara bäst.

1 kommentar:

  1. Jga som inte tycker om sci-fi (påstår jag ofta) gillade faktiskt filmen I, robot. Kanske ska testa att läsa också. Många intressanta tips!

    SvaraRadera