onsdag 5 mars 2014

Bokrean 2014: Adlibris

Jippi! Äntligen har jag fått böckerna från Adlibris. Paketet kom fram i går vid femtiden och jag hämtade ut det nu på förmiddagen. Det är alltid så roligt att få och bära hem ett bokpaket! För att inte tala om att öppna det! Enda grejen med att öppna det som jag inte gillar är momentet då jag går igenom böckerna för att se till att ingen av böckerna är skadade. Nervpirrande! Den här gången såg alla böcker bra ut, förutom en bok som hade någon fläck längs med ytterkanten på några sidor och ett jack igenom boksidorna, också ytterst på sidorna och längs med nedåt. Ingenting inne i boken, bara på ytterkanten. Men men, boken kostade bara arton kronor så det är inte mycket att bråka om. Över till det roliga istället. Böckerna!


Först ut, den lite skadade boken. Her Fearful Symmetry av Audrey Niffenegger. Den här boken var ett spontanköp. Jag har inte läst The Time Traveler's Wife eller något annat av Niffenegger. Den här boken tipsade Bokpotaten om och jag läste om boken på Bokus, blev nyfiken och eftersom den bara kostade 18 kronor på Adlibris (19 på Bokus) slog jag till. Den här boken handlar om ett tvillingpar, Julia och Valentina. Deras mystiska faster/moster dör och lämnar efter sig en våning i arv till tvillingarna. En spökhistoria utlovas. Spännande.

Den andra boken jag köpte hörde inte till rean, jag köpte den till fullpris, ett pris som ändå är förmånligt. 51 kronor är inte så farligt för en pocket. Vindens namn, Del 2 av Patrick Rothfuss. Jag äger Vindens namn, Del 1 sedan tidigare (köpte den för några veckor sedan) men har ännu inte läst den. På rean köpte jag fortsättningen, del 3 och 4 på svenska. Och eftersom jag gjorde det saknade jag verkligen mittenboken, del 2! Nu när jag äger den finns det inga hinder eller ursäkter längre. Nu kan jag läsa alla fyra delarna. Hoppas bara att de är bra också! Sedan finns där en fortsättning på ytterligare två böcker (antar att det blir två av dem också - sista delen i en trilogi - varför delar de alltid upp engelska original till två på svenska?) och de köper jag och läser så småningom, ifall de första fyra delarna är läsvärda nog.


Tredje boken jag köpte hörde till rean. Jag, En av David Levithan. Hur länge som helst har jag tittat och fingrat på denna bok men inte köpt den för att jag tyckt att den varit för dyr. 39 kronor är ett alldeles lagom pris. Boken handlar om en själ som varje dag vaknar upp i en ny kropp. Intressant och spännande, fascinerande. Det här blir första boken av Levithan som jag läser. Men kanske inte den sista om jag gillar den här, för det finns andra böcker av honom som jag också sneglat på.

Fjärde boken jag köpte var inte heller på bokrea, utan till fullpris. Det är The Summoning av Kelley Armstrong. Här äger jag andra boken sedan tidigare, ett spontaninköp på Myrorna, i jättefint skick som ny, kostade tio kronor vill jag minnas, The Awakening. Man kan ju inte läsa tvåan utan att ha läst ettan, så jag köpte den. Kelley Armstrong har blivit rekommenderad till mig länge och nu ska jag komma mig för att äntligen läsa något av henne. Andra boken hade jag i pocketformat. Jag trodde att ettan också var i pocket men den ser mer ut att vara storpocket, så nu kommer det att se lite knasigt ut i bokhyllan men det må väl vara hänt. Storpocketen är i varje fall i mycket läs- och bläddervänligt format. Dessutom kostade storpocketen mindre än pocketen och pocketversionen var tillfälligt slut på Adlibris. Jag tog den som hette "häftad" istället. Böckerna handlar om Chloe Saunders som kan se döda och de kan se henne. Serien heter Darkest Powers och det är en trilogi; om jag gillar dessa två köper jag trean också så småningom.


Femte och sista boken blev ett spontant reaköp. Vet inte riktigt hur jag hittade fram till den här, kommer inte ihåg, men jag tror att det var på en sökning av Kelley Armstrong, eftersom hon är en av redaktörerna till den här boken tillsammans med Melissa Marr. Boken heter Enthralled med undertiteln Paranormal Diversions. Det är en novellsamling. Redaktörerna bidrar med en novell var, och det gör också ytterligare fjorton författare. Det är en samling av övernaturliga noveller med inslag av vampyrer, älvor, änglar och andra magiska väsen. En inkörsport till Young Adult-författare i den genren. Den här boken känns som att den kan vara lite hur som helst, antingen en flopp eller en succé, har ingen aning. Förmodligen är den som många antologier/novellsamlingar en blandning av bättre och sämre och något mittemellan. Det gör ingenting om den inte är så bra; den kostade bara 18 kronor. Kul att läsa ska det bli i alla fall, speciellt som jag fått smak på noveller på sistone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar