tisdag 8 april 2014

Läsmaraton i mars-utmaningen – en sammanfattning

Första halvan av månaden var jag en riktigt entusiastisk bokslukare och kände att det inte skulle bli några som helst problem att klara utmaningen. Sedan blev det, i slutet av månaden, med nöd och näppe som jag klarade den.

Jag behöll dock entusiasmen och glädjen genom hela månaden. Det var underbart roligt att sträckläsa böcker på det vis jag gjorde som barn.

Men verkligheten kom ikapp under de sista par veckorna i mars. Jag gick en helgkurs i akrylmålning och målade en hel helg, då det inte fanns någon tid eller ork över till läsande. Sista veckan var jag dessutom så trött efter akrylmålningshelgen i abstrakt måleri att jag inte orkade göra mycket av min läsning. Väldigt roligt var det dock att måla med utgångspunkt från sina egna känslor, men det tog som sagt på krafterna.

Så sista veckan i mars började jag istället på en ljudbok, Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson, och det tar mer tid, mycket mer tid, att lyssna än att läsa.

Jag hann lyssna på 19 av 24 kapitel till och med den 31 mars, men kapitel 20-24 lyssnade jag på första april istället. Det hanns inte med under mars.

På samma vis trodde jag att jag skulle hinna läsa ut Passionen av Jeanette Winterson, men så blev det ljudboken istället sista veckan och Passionen blev liggande.

Jag hade tänkt läsa flera grafiska romaner och räkna samman dessa, tre eller fyra, till motsvarande en bok, bok 10 i utmaningen, men då jag var bortrest sista helgen i månaden hann jag inte läsa någonting under den helgen, mer än några få sidor i Saga, Volume One på hotellrummet.

Därför snubblade jag nästan precis innan mållinjen.

Sista boken blev den nämnda grafiska romanen Saga, volume One, utläst på kvällen den 31 mars. Istället för Passionen och Analfabeten som kunde räkna. Jag hann bara läsa till och med sidan 136 av 224 i Passionen.

Jag är ändå nöjd med läsningen i mars. Det var som sagt väldigt roligt, en månad full av läsglädje och alla genrer jag gillar att läsa i representerades under månaden som gick: fantasy (steampunk), science fiction (dystopi), böcker från andra kulturer än min egen, reseskildringar, noveller, nutidsrealism, sagor, barnböcker, fackböcker i ämnen som intresserar mig, historiska romaner, grafiska romaner för barn och grafiska romaner för vuxna.

Och därmed fick jag också tillfälle att räkna ”en bok är en bok är en bok”, och det känns ju mer rättvist mot de grafiska romanerna.

Här följer en kort lista med länkar till recensionerna.


Dessutom läste jag ut två böcker utom tävlan som jag påbörjat i februari: Makt av Börjesson & Rehn, samt Brasilien berättar: Ljud av steg av diverse brasilianska författare, med den svenske redaktören Örjan Sjögren.

1 kommentar:

  1. Det var verkligen ett väl genomfört lopp, du får ju faktiskt ihop fler än 10 titlar. Jag tycker absolut att du kan räkna redan påbörjade böcker, men du kanske är lite strängare än jag ;) Bra jobbat, roligt att du ville vara med!

    SvaraRadera