onsdag 30 april 2014

Nu har också jag en TBR-jar

Något som figurerat även på svenska bokbloggar på sistone är TBR-jar. TBR står för To Be Read. Det är helt enkelt en burk med olästa böcker. Varje oläst bok får en egen lapp som stoppas i oläst-burken. Vissa personer delar upp böckerna i olika kategorier och ger varje kategori en egen färg. Så organiserad var inte jag när jag skrev mina lappar. Jag använde olika färger bara för kul skull och för att det skulle bli mer färgglatt i burken. Jag har många olästa böcker, hemskt många. Så jag har inte ens försökt att stoppa ned alla olästa böcker i burken. Det fick räcka med lappar till strax under trehundra böcker. Varje gång jag inte vet vad jag ska läsa härnäst, då jag brukar gå från bokhylla till bokhylla utan att kunna bestämma mig, kan jag nu istället bara dra en lapp ur burken och vips, vet jag vad jag ska läsa. Men för att göra det lite roligare har jag ställt upp några regler för min TBR-burk.

  1. Lapparna är i olika färger, sex olika färger, så det passar utmärkt att jag varje gång jag ska dra en lapp ur burken först ska slå en tärning, där jag redan nu i förväg bestämt vilken siffra som representerar vilken färg. När jag slagit tärningen drar jag en lapp med den bestämda färgen.
  2. Om jag drar en lapp med en bok som jag känner att jag verkligen inte vill läsa ska jag först fråga mig varför jag inte vill. Är det så att boken ska gallras bort, ges bort (till Röda Korset) eller är det bara så att jag inte vill läsa den just nu? Varför inte i så fall? Jag ska ge boken femtio sidor. Kommer jag inte in i den efter det, går läsningen för trögt, får jag lägga den åt sidan och slå tärningen för ny bok. Kanske väljer jag då att skänka bort boken eller bara vänta med den till en annan gång. I så fall måste jag stoppa in lappen i burken igen.
  3. När jag drar en lapp ur burken och det är första boken eller nästa bok i en serie ska jag skriva en ny lapp med nästa bok i serien och stoppa i burken. Detta har jag gjort i vissa fall också när jag vill läsa en viss författares böcker i ordning, även om de inte hör till samma serie – ibland är det kul att läsa efter författarens publiceringsår och se hur författaren utvecklats – så då ska jag också stoppa ny lapp med författarens nästa bok i burken.
  4. När jag drar en lapp ur burken ska jag också ersätta den lappen med en ny lapp med en bok av alla dessa böcker som jag ännu inte läst men som inte fick plats i burken i den första omgången.
  5. När jag köper hem en ny bok ska den få en lapp som stoppas i burken. På det viset blir det inte bara gammal skåpmat i burken utan den blir mer av en levande organism – böcker tillkommer, böcker försvinner.

Det här är mest en kul grej, det återstår att se hur mycket burken verkligen blir använd. Och det kommer att dröja flera år innan jag får tomt i burken. Jag börjar med trehundra böcker däri, och det antalet kommer att vara mer eller mindre konstant tills alla olästa böcker så småningom hamnat där. Jag köper ju nytt hela tiden också.

Anledningen till att jag har så himla många olästa böcker är för att jag har ovanan att låna och läsa låneböcker från biblioteket. Jag borde inte ha köpstopp som vissa har (enligt olika bokbloggar) utan lånestopp. Bara läsa egna böcker... Nåja. Nu har jag i alla fall en TBR-jar.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Jag har nämligen själv haft tankar på samma men då inom ett visst område, t.ex nobelpristagare. Men jag gav upp tanken då jag lånar mycket och de måste ju gå först, och mina egna har jag oftast med enbart på resor o dyl.
    Det var ju väldigt fint i burken!

    vilken april bok har du läst? ja det får jag ju se framöver, vill hellre ha tips på barn eller ungdomsbok för fortsatta månader.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det är problemet med låneböcker... de måste ju lämnas tillbaka...

      Jag har läst Aprilhäxan av Majgull Axelsson, köpte den på second hand i april.

      Jag tänker också i samma banor som du, hellre barn- och ungdomsböcker - om jag inte verkligen hittar något väldigt bra för vuxna att läsa. Men jag föredrar att låna månadsböckerna (Aprilhäxan var ett undantag och väldigt billigt på second hand). Och biblioteket har begränsat urval.

      Så för maj har jag två barnböcker som kanske kan vara något? Majken - en dag i maj av Margareta Strömstedt. Hcf på biblioteket, och en annan barnbok på engelska: The Taming of Lilah May av Vanessa Curtis. Blir kanske lite fusk eftersom May är ett namn där... Men det är ju taget efter månaden ändå.

      Radera
  2. Tack för tipset om Majken, nu är den beställd från magasinet! Känner för en lite lättare bok efter Fyra dagar i april.
    Aprilhäxan är verkligen bra tycker jag, gillar när en syrra gömde en bok i bärkorgen och smygläste vid bärplockningen. Kunde varit jag! :-)

    SvaraRadera