fredag 9 maj 2014

Fyndat böcker för 8 kronor

Den här veckan har Röda Korset hemmavid halva priset på allting i butiken. Detta innebär att alla böcker kostar 2 kronor styck. Annars kostar pocketar 3 kronor och inbundna 5 kronor. Inte mycket det heller, förskräckligt förmånliga priser, men bara för att det nu var halva priset botaniserade jag i butiken och hittade fyra fynd.

Afrodites tårar av Theodor Kallifatides. Jag har inte läst mycket av Kallifatides men jag samlar på mig alla hans böcker, den ena efter den andra. Ibland är det svårt att veta vilka jag har eftersom jag ännu inte läst alla. Det blir ett framtida projekt. Det här är en pocket om grekiska myter och främst då gudinnan Afrodite. Mytälskare som jag är köpte jag boken, och så var det ju det att jag samlar på Kallifatides.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery har jag tittat på hur länge som helst, läst många bokbloggare tipsa om och som sagt varit nyfiken på ända sedan jag fick syn på den för flera år sedan nu. Nu har jag äntligen fått för mig att köpa pocketen och framöver ska det väl bli av att äntligen läsa den också. Jag köper gärna böcker från Sekwa förlag, eftersom de ger ut fransk litteratur och jag måste säga att jag har en förkärlek för sådan.

Plats på scen av Michelle Magorian har jag redan läst, flera gånger dessutom. Lånat på biblioteket och läst, tillsammans med Magorians andra böcker. Hon har blivit något av en favoritförfattare. Magorian är kanske mest känd för Godnatt, mr. Tom, men hon har gett ut en hel hög andra barn- och ungdomsböcker som jag verkligen också kan rekommendera, bland annat Plats på scen som handlar om en teaterälskande Ralph som drömmer om karriär inom teatervärlden. Där känner jag igen mig; jag spelade bland annat amatörteater under tonåren. Nu kunde jag inte motstå att köpa den här gamla favoriten. Kanske blir det en omläsning också, så småningom.

Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren. Det här är en bok som jag verkligen tänkt köpa. Två kronor för denna bok är ett ypperligt pris, inbunden, om än i läst skick och lite skamfilad, men ändå! Det är sista boken i trilogin som börjar med Cirkeln och fortsätter med Eld. Jag har läst Cirkeln men Eld har jag oläst i bokhyllan. Tänkte försöka läsa hela trilogin när jag äntligen kommit mig för att köpa tredje delen i serien och nu ramlade jag över den på Röda Korset, snacka om tur. Vad roligt, nu ska jag bara ge mig själv tiden att läsa böckerna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar