onsdag 21 maj 2014

Låneböcker och jag - en hatkärlek

Jag har en jättehög med låneböcker här hemma, över tjugo låneböcker (24). Det är inte realistiskt att läsa så många böcker på en månad - när man dessutom ska läsa sina egenägda böcker - följaktligen lånar jag också om böcker jag lånar. Max tre gånger kan man låna om en bok (om den inte är reserverad) och jag utnyttjar oftast hela den tiden.

Gång på gång säger jag mig själv att jag inte ska låna så många låneböcker, eller ibland säger jag mig själv att jag inte ska låna några alls, men så åker jag dit.

Vissa böcker, som barnböcker och serieromaner, vill jag gärna läsa men inte betala fullpris för - därför lånar jag gärna det slags böcker. Samma sak med Läs ett år-utmaningen och en del andra läsutmaningar jag är med på - det är böcker jag bara läser för utmaningens skull och därför hellre lånar än köper och lägger pengar på.

Fackböcker är också sådant som jag gärna lånar istället för köper, ofta på grund av priset men också för att de inte alltid finns att få tag på i bokhandeln, plus att det är en sådan bok jag bara ska bläddra och läsa i eller läsa för research till mitt eget skrivande, och sådana fackböcker vill jag som sagt inte alltid köpa. Lånar hellre.

Samma sak med ljudböcker som jag precis upptäckt och börjat lyssna på med nöje under förra året och fortsatt med i år. De känns alldeles för dyra för att köpa - sådana lånar jag hellre.

En anledning till att jag lånar böcker är alltså för att jag absolut inte har råd att köpa alla nya böcker jag vill läsa; dessutom har jag inte plats! Redan nu är mina bokhyllor överfulla och en har dubbla rader, så jag har knappt alls plats för fler böcker. Men köper fler böcker gör jag ändå! Bara inte alla böcker jag vill läsa.

Låneböcker blir mer sådana jag lånar för att jag vill läsa dem - men inte hinner göra det - så många gånger lämnas de tillbaka olästa efter att jag lånat om dem så många gånger som man max får göra. Och så sitter jag där och är besviken på mig själv. Jag måste verkligen sluta att låna så himla många låneböcker. Det går i vågor. Någon kort period med stor lättnad hade jag 0 lånade böcker hemma. Fast oftast är det en hög, oftast en stor hög. Som nu - nu är den extrem.

Jag ska gå och lämna tillbaka ett par av de här - för några har jag faktiskt läst redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar