onsdag 4 juni 2014

Läs ett år - halvårssammanfattning

Nu är det juni och snart har halva året gått! Tiden går så fort! I och med att det nu är juni är det dags för en halvårssammanfattning av Läs ett år-utmaningen som Västmanländskan anordnar på sin blogg. Som ni säkert vet vid det här laget går utmaningen ut på att läsa böcker med den aktuella månaden i boktiteln. På hennes blogg finns fina sammanfattningar av läsningen hos alla vi som deltar i utmaningen.

Den här utmaningen har verkligen varit speciell. Den ”tvingar” mig att läsa många olika slags böcker. Det är verkligen kul; det har blivit helt andra böcker än vad jag skulle ha läst om jag valt helt själv.

I början valde jag bara böcker som fanns på det lokala biblioteket. Detta begränsade mitt läsurval väldigt, på gott och ont. Ett par av böckerna har tyvärr varit lite väl tråkiga på grund av detta, men som sagt, det är alltid bra att vidga sina vyer och läsa sådant som är mindre bra ibland. Det ger perspektiv om inte annat. Och genom att läsa tråkiga böcker nu och då uppskattar man de som verkligen är bra ännu mer.

Året började med lite tråkigare läsning och blev bättre och bättre eftersom. Fyra dagar i mars var helt okej, Aprilhäxan var bra och Majken, en dag i maj gillade jag också.

I januari blev det två böcker, annars har det varit en bok per månad. Här följer en kort lista med länkar till mina recensioner:

Januari

  1. Januari av Lars Westman

Februari

Februari – två berättelser av Hans Gunnarsson

Mars

Fyra dagar i mars av Jens Christian Grøndahl

April

Aprilhäxan av Maj-Gull Axelsson

Maj

Majken, en dag i maj av Margareta Strömstedt

När jag nu läst så många böcker som jag ”tvingats” välja utifrån bibliotekets begränsade utbud i den här ”genren” har jag lyxat till det ordentligt med juni månads bok. Det är en köpebok!

I slutet av maj beställde jag en bok på The Book Depository – en nätbokhandel som har böcker för lägre pris än till och med Adlibris och där det alltid är gratis frakt. Det tycker jag om! Sedan gör det ingenting att jag ibland får vänta lite längre på en bok; jag har ändå så många olästa böcker här hemma. Nu har jag beställt två gånger från The Book Depository, juniboken inräknad.

Juniboken heter Centuries of June och är skriven av Keith Donohue. Och i går fick jag den i brevlådan. Lite kort om handlingen fritt översatt från baksidan av boken:

En man ligger på golvet i sitt badrum med ett hål i huvudet och funderar på varför det blev som det blev. Men han avbryts gång på gång av ett antal misstänkta, åtta kvinnor som ligger i sovrum nära intill, längre bort i hallen. Varje kvinna berättar en historia baserad på amerikanska myter och legender från fem århundraden.

Romanen beskrivs som en svart komedi – delvis spökhistoria, delvis psykologisk deckare och delvis teatralisk pjäs – vaudeville show” - enligt Washington Post.

Jag ser verkligen fram emot att läsa den!

4 kommentarer:

  1. Kul med en sammanfattning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :-)
      Tänkte att det kunde vara på sin plats. :-)

      Radera
  2. Jag skriver själv mycket och tycker din blog verkar spännande. Jag ställer mig gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det, tack så mycket! Och kul att du själv skriver!

      Radera