tisdag 15 juli 2014

BookTube-a-Thon

Ännu en läs-a-lot startade nu i går, måndag, på youtube. Kortfattat (och med lite humoristiskt tonfall) kan man säga att alla boknördar på youtube samlas under "booktube" där de lägger upp videor och pratar böcker. Nu har en av dessa booktubers, Ariel Bissett, skapat en läsutmaning som hon kallar för BookTube-a-Thon. Under en vecka, från måndagen den 14/7 till söndagen den 20/7 ska man läsa en massa böcker. Ariel har formulerat sju utmaningar som i korthet lyder:

1. läs en bok med bilder i.
2. börja och avsluta en bokserie.
3. läs en bok med rött på omslaget.
4. läs en bok som någon annan valt åt dig.
5. läs en bok ur den genre du läst minst av det här året.
6. läs en bok till film-bok, samt se filmen.
7. läs sju böcker.

En uppdateringsversion till nummer 7 är "läs sju böcker och/eller 300 sidor om dagen.
Dessutom är det dagliga utmaningar av olika slag, och videoutmaningar för dem som lägger upp videor på booktube.

Jag tänker inte vara med officiellt i den här utmaningen, eftersom jag varken har eller vill starta någonting på booktube/youtube. Dessutom har jag precis varit med i den svenska läs-a-loten, och känner mig lite trött efter det. Men samtidigt är jag mer energisk än någonsin när det gäller att läsa böcker. Dock, måste jag säga, har jag alltför många andra tidsuppslukande intressen som skrivandet som jag vill lägga tid på. Dessutom jobbar jag och vill ha något slags socialt liv också i alla fall.

Så utmaningsdelen "300 sidor om dagen", är alldeles för stor för mig. Inte att tänka på. Sju böcker däremot, kanske. Inte riktig-riktiga böcker, för det skulle inte funka. Men om man blandar manga/serieromaner med vanliga romaner, då kan det gå.

Därför har jag sammanställt en liten lista och så tar jag det som det kommer så vi får se hur det går med läsningen.

1. Boken med bilder har jag redan läst, Emma, del 1 av Kaoru Mori. Det är en manga. Jag har hela serien om Emma, men jag har bara läst till och med del 4 av 7. Och det var så länge sedan som 2006. Sedan dess har jag skaffat hela serien om sju böcker, men alltså inte läst hela serien. Detta blir som att fortsätta läs-a-loten från förra veckan, ta tag i fler böcker i skämshögen. Så min förhoppning är att läsa hela serien om Emma under den här veckan. Det blir sju böcker och därmed har jag klarat av utmaning nummer 7. Dock tänker jag försöka läsa fler än sju böcker. Varje bok man läser kan vara med i högst två utmaningar, så böckerna om Emma är med i utmaning 1 och 2, läs en bok med bilder i och börja och avsluta en bokserie.

Som bok med rött på omslaget läser jag ut den bok jag håller på med just nu, Den stulna romanen av Nawal El Saadawi.

Som bok ur genre jag läst minst av det här året tänkte jag mig att läsa Havskatten (deckare) av Ann Rosman, men jag har läst en deckare tidigare år, dock ingen klassiker (om det är en genre) eller pjäs så jag kanske ska välja något av detta istället.

För de andra utmaningarna har jag inte valt ännu, vi får se vad det blir. Kanske blir det Beowulf eller One Day eller Vildingarnas land, beroende på vad för film som finns att låna på biblioteket.

Så fotot ovan är min potentiella läshög, en hög att välja ur - inte läsa allt i. Vi får som sagt se hur det går. Det är mest en kul grej bara, och något som ger läsningen skjuts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar