onsdag 13 maj 2015

Top Ten Tuesday: Top Ten Authors I Want to Meet


Jag tänkte först göra det lätt för mig, och samtidigt svårt för mig, för jag ville lista tio av mina absoluta favoritförfattare. Vissa av dem är tyvärr redan borta och döda, så dem kan jag ju inte träffa i livet, men jag skulle gärna ha gjort det om de hade levt i dag.

Kanske är det därför jag nu tänker om och tänker att det är på sin plats att göra en lista över författare som inte lever i dag och en lista över författare som lever just nu. Och då vidgas listorna till att inte bara innehålla mina personliga favoriter utan även andra som jag beundrar som författare, levande eller döda. En del författare vars böcker jag läste och slukade och läste om och om igen som barn och en del jag stiftat bekantskap med som vuxen.

De flesta författarna är sådana att jag skulle vilja diskutera skrivande med dem; hur de planerar sina bokserier - speciellt de som skriver eller har skrivit massor av böcker, hur de håller reda på sidokaraktärer, hur och om de skriver synopsis, om de planerar framåt när de skriver trilogier eller serier med ännu fler böcker.

Så massa skrivprat och så kanske prat om världen
och hur de ser på den och sig själva och livet, och hur skrivandet påverkar deras liv. Diskutera språk och språkbruk och musiken och rytmen i orden.

Kanske annat också, men det är vad jag kommer på såhär nu spontant.

Listorna blir utan inbördes ordning.

Först de levande, sedan de som tyvärr inte finns bland oss längre.

1. Neil Gaiman
2. George R.R. Martin
3. J.K. Rowling
4. Gene Wolfe
5. Kim M. Kimselius (ska jag träffa i sommar på skrivarkurs, yay!)
6. Jeanette Winterson
7. Ursula K. LeGuin
8. Sjón
9. Maria Turtschaninoff
10. Robin Hobb - jag har redan träffat henne men väldigt, väldigt kort och bara vid en signering (samt att jag lyssnade på en panel och ett föredrag hon var med i), så eftersom hon egentligen inte finns på listan i och med att jag på sätt och vis redan träffat henne (men inte haft något "bokigt" eller "författarigt" samtal med henne) så lägger jag till ännu en person på tiondeplatsen:  Vigdís Grímsdóttir.

1. Terry Pratchett
2. Diana Wynne Jones
3. Tove Jansson
4. William Shakespeare
5. Mervyn Peake
6. Lloyd Alexander
7. Mary Shelley
8. Charles Dickens
9. Roald Dahl
10. Jane Austen

Och medan jag gör dessa två listor inser jag att det finns ännu fler jag skulle vilja träffa och diskutera skrivande med, speciellt nu levande och samtida författare men också sådana som inte lever längre och då också för att fråga dem hur de lyckades på sin tid att leva som författare, vad de mer gjorde, och hur deras tid och liv såg ut då; hur långt ifrån myterna de faktiska författarna befann sig. För visst har det bildats myter kring sådana som Shakespeare och Mary Shelley, Charles Dickens och Jane Austen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar