torsdag 11 juni 2015

Recension: Saga Volume Four av Vaughan & Staples

Författare & tecknare: Brian K. Vaughan & Fiona Staples
Titel: Saga Volume Four
Språk: engelska
Sidantal: 152, kapitel 19-24
Förlag: Image Comics
ISBN: 9781632150776
Mitt exemplar: köpt på W & G Foyle i London för 10.99 pund.
Utläst: 2015-05-02

Jag ska inte säga alltför mycket om handlingen eftersom det här är del fyra och det är en direkt fortsättning på tidigare delar. Lite snabbt kan jag säga att det är en science fiction-historia, väldigt skruvad med mycket våld och humor, som handlar om två personer, en man och en kvinna, från två olika raser – hon är från planeten och han från månen – och de får ett barn tillsammans – vilket händer redan i början på del 1. Sedan tar en jakt vid, där diverse högt politiskt uppsatta försöker få tag på de två som begått ett sådant brott. Med i handlingen är även det lilla barnet, som kommenterar det som händer och vad som ska hända framöver. Och det är barnet som heter Hazel som ger mig mest. Hon är så rolig och insiktsfull. Hennes kommentarer höjer nivån på hela historien och ger den guldkant.

Det här är en serie som växt i mina ögon med varje album. I första albumet tyckte jag att de olika raserna var lite frånstötande, speciellt hade jag svårt för de som har tv-skärmar som huvuden. Och jag var lite känslig för allt våld. Men nu i volym fyra har jag blivit antingen lite blasé eller bara vant mig.

Det är väldigt bra tecknat, det är väldigt spännande och roligt. En serie helt klart värd att läsas och till och med värd att köpas! Jag köper annars inte mycket seriealbum just för att det går så snabbt att läsa och kostar förhållandevis så mycket per sida, men när det gäller Saga är det definitivt värt det.

Volym fyra känns lite som ett mellanalbum. Det händer mycket men ganska smått och stillastående. När jag bläddrar tillbaka var det faktiskt en hel del action här också, men huvudkaraktärerna reser inte runt lika mycket, allting är lite i väntande och därav känslan av långsamhet.

Jag tyckte dock mycket om volymen precis som de föregående men jag skulle gärna vilja kasta mig över volym fem och se mer av Hazel samt några karaktärer som varit med i tidigare delar men inte var med i den här delen.

Nämnas kan också att varje del samlar ett antal kapitel som egentligen kommer ut månatligen. Jag föredrar dock att få dem samlade i fina album istället för i serietidningar och väntar hellre fem-sex kapitel/månader i tid på nästa volym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar