lördag 19 september 2015

Novelltävlingens vara eller icke vara

Jag har insett att det inte är alltid (eller sällan, knappt alls) så att man under tidsbrist skriver en novell till en viss novelltävling. Åtminstone har jag inte funkat så hittills. Ambitionerna har jag haft, att vara med i otaliga novelltävlingar. Få har verkligen blivit av.

Därför tänker jag nu, att det kanske är bäst att skriva novellerna först, och när man sedan stöter på en passande novelltävling, så är det bara att skicka in den redan skrivna novellen. Möjligtvis redigera den lite eller putsa upp den om det behövs.

Därför har jag nu gjort ett nytt exceldokument med rubrikerna: novell, antal tecken, antal ord, genre. Kanske ska jag lägga till språk också. Och sedan är det bara att söka. För novelltävlingar har ofta väldigt specifika krav vad gäller längd på novellerna.

Hittills är listan i mitt dokument väldigt blygsam. Jag ska skrapa fram några gamla noveller och lägga till där.

Sedan har jag lagt till mina fyra nyskrivna noveller. Men innan de publiceras någon annanstans ska de vara med i Färgargårdens antologi till hösten 2016.

För alla andra noveller som skrivs, är novelltävlingar mer av en chans till att publiceras. I Sverige har annars noveller liten, om än alls någon chans till publicering. Såtillvida man inte redan är en etablerad författare och har publicerat romaner dessförinnan.

Jag börjar snegla på sidor utomlands, men hittills har jag knappt skrivit något på engelska, vet inte ens om jag har det i mig.

Fast jag vill så himla gärna bli publicerad, jag vill att det händer något - nu! - med mitt skrivande. Jag är trött på att harva och önska och hoppas och dagdrömma och aldrig komma någonvart, aldrig göra något praktiskt och på riktigt.

Jag vill vidare! Framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar