tisdag 15 september 2015

Tisdag och vad jag läser just nu

Så snabbt som antalet böcker ökar. Först är man nere på att läsa en enda bok, och så vips är man uppe i fyra stycken igen. Jag vill ha två på gång, det är idealet - en ljudbok och en pappersbok. Men nu är det som sagt lite fler.

  • När Kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka. En bok som jag läser för en facebookgrupp och en diskussion som Kulturkollo anordnar. Jag är lite sen med läsningen av denna, eftersom jag missuppfattade saken något. Boken skulle inte läsas gemensamt i september utan redan vara läst för diskussion i början av september.
  • The Mistletoe Bride and other Haunting Tales av Kate Mosse. Det här är en del av mitt skräcktema i september. Det är också en novellsamling, så jag läser en novell lite nu och då. De är småmysiga och lättlästa, lite småläskiga men inte så farliga.
  • Vildhäxa - Återkommaren av Lene Kaaberbøl. Sista boken i en fantasyserie för barn i mellanstadieåldern, som har varit väldigt läsvärd och jag varmt rekommenderar för den som vill ha urban fantasy (fantasy som utspelas i vår värld och i vår moderna tid).
  • Persuasion av Jane Austen. Det här är en ljudbok och en bok som halkat efter i min klassikerutmaning. Som alltid har jag massor av böcker på hög i en utmaning och det är långtifrån så att jag hinner läsa alla. Ett par klassiker har det blivit under sommaren, och nu när hösten är kommen, fortsätter jag med klassikerna och lyssnar till den för mig andra boken av Jane Austen, som jag lyssnat på. Tidigare har jag läst Emma, under mina studier i litteraturvetenskap, och lyssnat nu i somras till Sense & Sensibility (länk till min recension). Jane Austen blir intensiv att lyssna till, det händer så mycket på få ord och få rader, så man får lyssna riktigt uppmärksamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar