fredag 19 februari 2016

Rainbowthon 2.0: dag 7 + sammanfattning

Nu är Rainbowthon över för den här gången, sedan nästan en vecka. Jag blev osäker på om utmaningen slutade efter sju dagar, en vecka – vilket känns som en naturlig längd – eller om söndagen, den fjortonde februari, var med i läsmaratonet. Hur som helst så beslutade jag att mitt läsmaraton fick vara i sju dagar. Jag tog ledigt på söndagen den fjortonde och läste ingenting alls den dagen.

Men under dag sju, lördagen, passade jag på att läsa och det ganska mycket. Jag avslutade läsningen av bok nummer 2 i mitt läsmaraton, det vill säga Den gyllene cikadan, och läste därmed 80 sidor i den boken. Sedan hann jag även börja i bok nummer tre det vill säga ”A Walk Across the Sun”, och läste 51 sidor i den boken. Med andra ord läste jag hela 131 sidor under lördagen.

Det har gått bättre i andra läsmaratonutmaningar jag varit med i, men den här veckan med jobb och allt annat jag ville hinna med, var tempot lite lugnare. Jag lyckades dock läsa lika mycket som varit snittet hittills i år; med andra ord två böcker.

Två böcker av fyra avslutades och den tredje boken påbörjades. Det måste sägas vara godkänt.

Sammanfattningsvis då, såhär gick det i siffror för mig under läsveckan:

Dag 1: 283 sidor (en rivstart!).
Dag 2: 72 sidor.
Dag 3: 41 sidor.
Dag 4: 48 sidor.
Dag 5: 75 sidor.
Dag 6: 8 sidor (bottennappet).
Dag 7: 131 sidor.

Sammanlagt läst antal sidor: 658.
Antal avslutade böcker: 2. (Giraffens tårar, Den gyllene cikadan).
Antal påbörjade men ej avslutade böcker: 1 (A Walk Across the Sun).

Sammanlagt antal i utmaningen från början: 4.

Som tillägg måste jag säga att detta med sidor är helt och hållet relativt. Vissa sidor kan ha stor stil och många bilder, eller bestå bara av bilder – det kan ändå vara tjocka böcker. Medan andra, som Den gyllene cikadan, består av småttig stil och tar längre tid att läsa per sida. Det där med sidor är roligt att räkna, men bör tas med en nypa salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar