lördag 6 februari 2016

#Rainbowthon 2.0

Jag ska vara med i Rainbow Readathon, eller #rainbowthon som det kallas i sociala medier. 

Utmaningen kommer från några ”booktubers” på Youtube och går ut på att läsa 4-6 böcker med bokryggar i regnbågens färger under lite drygt en vecka, från och med 7 februari till och med den 14 februari. Jag är dock lite osäker på om den fjortonde februari räknas med eller inte i utmaningen.

Ett annat alternativ är att välja en färg och läsa fyra, fem eller sex böcker i den färgen.

Vilka är då regnbågsfärgerna enligt utmaningen?

  1. gul
  2. orange
  3. röd
  4. blå
  5. lila
  6. grön


Om man vill kan man alltså läsa enbart fyra eller fem böcker och kombinera böcker vars ryggar har två (eller flera, men man får bara räkna två per bok) färger på ryggen.

Jag kombinerar på två böcker och ska alltså ”bara” läsa fyra böcker under den kommande regnbågsveckan.

Dessa är:

  1. Blått och lila: Den gyllene cikadan, första delen i Färden till Västern. Detta är en bok jag har haft förskräckligt länge oläst i min bokhylla. Enda anledningen till att det blev just denna var för att jag redan hade denna i min läshög, på grund av en annan utmaning, den enda bokbloggsutmaning jag deltar i under året – Nelly på Nellons bokblogg anordnar #hylltömning2016 – detta blev min ena februaribok (mer om detta i ett annat inlägg). Den gyllene cikadan och Färden till Västern är en kinesisk kulturhistoria som första gången skrevs ned i text 1592, så det är en berättelse med gamla anor.
  2. Rött: Giraffens tårar av Alexander McCall Smith är andra delen i serien om Damernas detektivbyrå. Jag har tidigare läst del ett. Den andra delen har varit en hyllvärmare länge.
  3. Gult och orange: A Walk Across the Sun av Corban Addison är den andra boken i #hylltömning2016 i februari. Roligt att jag kunde kombinera den utmaningen med detta läsmaraton. Den här boken har jag fått i present för fyra år sedan (2012). Hög tid att läsa den!
  4. Grönt: Britt-Marie var här av Fredrik Backman blir den tredje boken jag läser av honom. Han har redan blivit en ny favoritförfattare. Den här boken lånar jag från min fästman och det ska bli så roligt att läsa den.

Förmodligen är detta en alldeles för ambitiös hög, men jag ska göra mitt bästa att läsa så mycket som möjligt utifrån arbete och liv och andra åtaganden.

Giraffens tårar är kortast med sina 221 sidor. Textstorleken är halvstor. Den gyllene cikadan är på nästan det dubbla i sidor sett, 412, men textstorleken är betydligt mindre. Det är pyttepyttetext, dock med några få illustrationer som lättar upp lite. A Walk Across the Sun är på 531 sidor och dessutom på engelska. Britt-Marie var här är på 359 sidor och den med störst teckensnitt och nog den mest lättlästa (förutom Giraffens tårar).

Jag kanske skulle ha valt ett par tunnare böcker för att lätta upp, men nu var det de här (förutom Giraffens tårar) som jag redan bestämt mig för att läsa i februari.

Men det för nog bli hela februari ändå, för 1523 sidor på sju (åtta?) dagar är nog inte helt rimligt. Det blir ungefär 200 sidor om dagen i snitt.

Lite mer än vad jag vanligtvis hinner med, måste jag nog säga. Fast jag ska som sagt göra mitt bästa. Önska mig lycka till!

Och ni hänger väl med i utmaningen, ni med?

4 kommentarer:

  1. Vad kul! Jag är också med :) Britt-Marie tyckte jag var väldigt charmig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du också är med, Lion's Library! Ska titta på din blogg vad du ska läsa. Jag ser fram emot att läsa Britt-Marie. Lycka till!

      Radera
  2. Kul att du kikade in hos mig :) bra då startar jag med gula först sen får vi se hihi jag är sååå taggad.
    Kram cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kikade in hos mig också, Cissi. Jag är också taggat - nu kör vi! :-D

      Radera