tisdag 23 februari 2016

Top Ten Tuesday: Ten Books from last year and out of your Comfort Zone

Top Ten Tuesday är en utmaning som återkommer på The Broke and the Bookish, en engelsk bokblogg. Veckans fråga/uppmaning är följande:

Ten Book I Enjoyed Recently (last yearish) That Weren't My Typical Genre/Type of Book (or that was out of your comfort zone)

Förra året blev det inte så mycket läst, bara 57 böcker, och mest i mina egna favoritgenrer, så det var lite svårt att få ihop den här topp-tio-listan. Jag plockade ett par titlar från början av det här året också. Över huvud taget är det svårt att säga vad som är "out of my comfort zone", eftersom jag läser ur alla grenrer, mer med tanke på att det är en bra bok, snarare än att den befinner sig i en viss genre.

Så jag fuskade lite när jag gjorde denna lista, tog böcker som kanske inte befann sig i de genrer jag läser så mycket av utan där det snarare slinker ned någon bok lite nu och då.


  1. Gone Girl av Gillian Flynn (thriller)
  2. September av Kristoffer Leandoer (nutidsroman)
  3. The Wicked + The Divine – the Faust Act, part 1 (seriealbum)
  4. Min mormor hälsar och säger förlåt (realism & nutidsroman)
  5. Giraffens tårar (deckare)
  6. Svärmen av Frank Schätzing (evolutionistisk science fiction-thriller)
  7. Vampyrens tunga och andra hemska historier av Monika Zak (spökhistorier/mytologiskildringar/skräck)

Skräck, science fiction och fantasy klumpas oftast och gärna ihop till en och samma. SF-bokhandeln till exempel, säljer och koncentrerar sig på alla dessa tre genrer.

Av de är fantasy den genre jag är mest bekväm med och läser mest av.

Science fiction har jag läst lite av, vill läsa mer av, men är inte speciellt bevandrad i. Och lite vilse i pannkakan är jag allt i denna genre fortfarande. Därav har det lilla science ficiton jag läste förra året platsat bra på denna topplista.

Vad gäller skräck så är det inte alls min genre – jag läser sällan skräck – dels för att jag är så lättskrämd och dels för att jag har alldeles för livlig fantasi; jag blir för rädd, helt enkelt och tycker bara att det känns obehagligt. Så känner jag speciellt inför skräckfilmer, som jag verkligen till och med undviker, och helst inte tittar alls på.

Bara för att motsäga mig där så köpte jag senast i december förra året Yuko av Jenny Milewski. På Adlibris sida står det "lika otäck som The Shining" ...

Jag läser inte många deckare, kriminalromaner eller thrillrar i vanlig bemärkelse. Det är inte riktigt min genre. Några deckare har slunkit ned genom åren, men inte alls många. Samma sak gäller thrillrar och mysterieromaner, samt actioninriktade romaner, sådana som påminner om action- kriminal- eller liknande tv-serier och filmer.

Vanliga romaner som är alltför vardagsrealistiska är vanligtvis inte min grej heller. Diskbänksrealism är inget för mig. Ändå har jag läst flertalet sådana genom åren - jag undviker inte en bok för genrens skull, utan ser mer till om det är en bok som verkar bra.

Ibland är det kul att läsa böcker som utspelas i nuet och i vardagen, men då ska de ha något av det där lilla extra. ”Min mormor hälsar och säger förlåt” är precis ett sådant slags roman!

Det är sällan jag läser fackböcker; jag vill gärna läsa fler, men i ämnen som intresserar mig. Därtill läser jag nästan aldrig biografier, memoarer, essäsamlingar eller dylikt (med det inte sagt att jag inte skulle gilla att läsa om jag verkligen satte mig med en bok inom dessa genrer).

I min lista denna vecka tycker jag att ”Björnar kan inte springa i nedförsbacke” platsar i denna kategori. Det är en humoristisk faktabok med inslag av skrönor.

Vad gäller seriealbumen så var de inom genrer som jag vanligtvis inte läser, även om jag gillar att läsa serier och läser en hel del sådana ändå. Över huvud taget är jag inte så bevandrad i serievärlden, men jag vågar mig dit emellanåt. Med andra ord blev det lite subgenreval snarare, när jag plockade seriealbumen och lade dem på listan.

Detta inlägg är redigerat 2016-02-25.

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa din lista :) Själv läser jag extremt blandat. Jag gillar science fiction bäst men läser också en del fantasy. Skräck vill jag läsa mer av i år. Jag är inte mycket för kriminalare och deckare. Viss diskbänksrealism är okej men vill också ha något extra då... Faktaböcker läser jag väldigt mycket och serier är alltid kul :) Sen älskar jag att kolla upp klassiker.

    Sorry, för värsta långa utlägget här men ditt inlägg fick mig att börja fundera över vad jag läser haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miss Magic, jag ändrade i mitt blogginägg i efterhand. Det kändes inte helt sant ändå, för precis som du läser jag väldigt blandat, och undviker inte hela genrer utan hittar snarare bra böcker - oavsett i vilken genre de råkar befinna sig. Som jag lade till - jag läser faktiskt en del skräck ändå och köpte nyss Yuko av Milewski som jämförs med The Shining. Faktaböcker är ju så himla brett, det beror på vad det handlar om. :) Klassiker älskar jag också att återvända till då och då!
      Ingen fara, är bara kul med långa inlägg. Tack för din kommentar, kul att du tog dig tiden att svara så utförligt! Tack!

      Radera
  2. Mina genrer är precis de som du brukar undvika, med undantag för diskbänksrealism då, men jag älskade också Min mormor hälsar och säger förlåt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, Monika! Egentligen undviker jag ingen genre, eftersom jag inte ser till genre när jag väljer bok att läsa utan snarare vad den handlar om och om det verkar som en bok jag skulle gilla. Över huvud taget tycker jag att det är lite synd samtidigt, att alla böcker måste kategoriseras i fack och genrer. Jag redigerade mitt svar och mitt blogginlägg lite grand i dag, för det var som sagt väldigt svårt att få till den där listan. Roligt att du också älskade Min mormor... Den var verkligen bra, eller hur!?

      Radera