söndag 27 mars 2016

Skrivpuff: sålla

Bilden lånad på nätet: från denna blogg.
Det svåraste att sålla bland, är mina skrivprojekt, påbörjade och inte avslutade. Jag har ett antal sådana.

Vilket projekt ska jag satsa på? Vilket projekt ska jag sålla bort?

Jag vet inte, för jag tycker att de alla har potential. Jag tycker om dem allihop och vill skriva på dem allihop, jag vet bara inte i vilken ordning.

Därför har jag hattat hit och dit, skrivit på än det ena, än det andra, börjat redigera än det ena, än det andra. Och lite då och då har jag påbörjat något helt nytt, bara för att jag inte kan komma mig för att avsluta något av de redan påbörjade projekten.

Är det disciplinen som fattas mig, eller är det motivationen? Är det tilltron som sviker? Gör jag på fel sätt?

Jag har läst och bläddrat i många böcker om skrivande, läst artiklar online om skrivande, läst i tidskriften Skriva, och letar hela tiden på något vis efter det ultimata svaret, efter svaret på hur jag ska göra, vad jag ska göra, hur jag egentligen ska lyckas. Hur jag ska tänka när jag ska sålla, när jag ska välja – också i ett specifikt skrivprojekt – vad som ska hända, hur saker ska ske, vad som ska ske, hur huvudpersonen egentligen ska bete sig, hur bipersonerna ska bete sig.

Svar.

Som jag ändå vet att jag måste hitta inom mig själv, men jag söker ändå utom, hos andra, letar efter andras svar, överför dem till mig själv och mitt eget skrivande.

Hur bygger man ett såll? Hur gör man ett såll? Hur använder man ett såll? Hur sållar man?

3 kommentarer:

  1. Men du varför inte hitta ett skrivupplägg som kan involvera flera av dina projekt!? Typ Doris Lessings geniala i Femte sanningen :)

    Världen kan inte sållas bort 

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Hoppas du hittar en lösning som passar din kreativa hjärna.

    Välkommen till skrivpuff om du är ny och välkommen tillbaks om du är nygammal. Läs och kommentera gärna andras bloggar. Det brukar vara uppskattat och är ett sätt att få respons på egna texter.

    SvaraRadera