lördag 23 april 2016

Världsbokdagen och Shakespeares dödsdag

För fyrahundra år sedan i dag dog Shakespeare. Och i dag är det dessutom Världsboksdagen. Jag ägnar dagen åt böcker.

Jag varvar mellan att testläsa en text, skriva på ett antal recensioner för bloggen, och läsa. Det jag läser mest är just nu Odinsbarn av Siri Pettersen, men jag läser även lite i Darc Ages - Del 1: Uppvaknandet av A.R. Yngve.

Lite sen är jag med Odinsbarn, har bara läst runt trettio sidor under veckan, från förra lördagen till i dag, och innan denna dag är över måste jag ha läst till och med sidan 488. Just nu är jag på sidan 366. Men det är väldigt spännande, så jag läser vidare.

För att sporra mig själv lite ytterligare tänkte jag vara med i Dewey's 24 Hour Readathon, ett läsmaraton som börjar samtidigt, runtom i hela världen. Så för mig som bor i Sverige börjar det om några få minuter, kl. 14.00. För de i USA blir det 8.00 på lördagen. Hur det nu än är och vilken tid det än börjar på, pågår det i 24 timmar, varav jag tänker sova i åtminstone åtta.

Vi får se hur mycket som blir läst. För #Athorathon som jag hoppade på tidigare i veckan, ett annat läsmaraton, läser jag just nu Darc Ages, del 1, men Odinsbarn kommer lite före nu, i och med att jag är med i Nellys read-a-long och jag under denna lördag ska posta ett nytt inlägg om read-a-longen och diskutera sidorna 315-488 i Odinsbarn.

Jag är lite sen, kan man säga.

Dessutom vill jag väldigt gärna få färdigt mina recensioner. Och när det nu är Shakespeares dödsdag så borde jag väl kanske hedra honom med att läsa lite Shakespeare också, kanske en sonett?

Tur att det regnar i dag så att man ka sitta inne med gott samvete.

1 kommentar: