söndag 9 oktober 2016

Höstenkät

Den här enkäten har jag sett hos några bloggare nu, och eftersom ett par av dem har taggat alla som vill göra taggen, respektive alla som inte gjort den än, tänkte jag att turen äntligen och till sist har kommit till mig.

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten?


Jag har min TBR för Spooktober Readathon. Se mer i detta inlägg.

Annars har jag ett stort gäng med recensionsexemplar som väntar på att bli lästa. Dessa är:

  • Tidsklyftan av Jeanette Winterson
  • Förlora för att vinna av Eva Holmquist
  • Kattguden av Ingerun Sjösvärd
  • Det enda som betyder något av Jeanette Palmqvist
  • Dylan Dog: De levande döda av Tiziano Sclavi
  • Dylan Dog: Det tomma brevet av Tiziano Sclavi
  • Dylan Dog: Sirenens sång av Tiziano Sclavi

Dessutom håller jag just nu på med ett antal böcker samtidigt, som också får räknas in i höstläsningen. Dessa är:

  • Medvetna val av Stellan Nordahl
  • Klyva vinden av Elisabeth Hjortvid
  • Lyckas som författare av Sölve Dahlgren och Lars Rambe (lånebok från biblioteket)
  • Den snälla företagaren av Jenny Forsberg (lånebok från biblioteket)
  • Across the Nightingale Floor av Lian Hearn (denna är mer eller mindre lagd på is just nu)

Det är vad jag vill hinna med att läsa under oktober. Vilket låter mer och mer ogörligt, ju mer jag tänker på det.

Sedan har vi november och december också. Fast i november är det NaNoWriMo, och jag tänkte vara med och passa på att skriva på mitt aktuella romanprojekt, samt på de noveller jag håller på med för tillfället, så då blir det nog inte mycket läst.

December brukar vara mer av en läsmånad, gärna med något förknippat med snö eller juletid. Ge mig gärna tips!


2. September är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var/är dina favoritämnen?


När vi fick läsa Ondskan av Jan Guillou slukade jag boken på en kväll, kunde inte sluta läsa fast kvällen övergick i natt. Läsningen av den blev en upplevelse så det är väl det starkaste minnet jag har gällande böcker vi fick läsa i skolan, som del av skoluppgifter.

Vi hade också fri läsning, och fick ibland välja själva bland några böcker eller välja fritt och recensera. På franskan läste jag Le Petit Prince (Den lille prinsen), och det blev en om möjligt ännu större favorit än Ondskan.

Mina favoritämnen var svenska och bild. I viss mån också engelska och franska, men inte alls lika mycket som just svenska och bild.

3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och filmer och i så fall vilka?


Det är stor skillnad på böcker och filmer, tycker jag. Det visuella blir så mycket mer markant i filmer. Som bekant förstår inte hjärnan att det man ser är påhittat. Dessutom har jag så förskräckligt bra fantasi, att skräckfilmer blir väldigt obehagliga, både medan jag tittar på dem och långt efteråt. Jag behöver inte visuella bilder av otäckheter, det räcker så gott ändå, med min egen fantasi.

Undantaget från detta är seriealbum och grafiska romaner. Det klarar jag av att läsa, just för att det är tecknat. Till exempel gillar jag verkligen Walking Dead – i serieform, märk väl, inte som film.

Även om jag säger mig inte vara så förtjust i skräck, dras jag till och läser gärna en hel del romaner som är klassade som skräck, och samma sak med seriealbum och grafiska romaner. Jag har väl gränser där också, men de är inte lika snäva.

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?


Det beror på om det ska vara skräckmys eller mysmys. Neil Gaimans böcker passar alltid.

5. När du har krupit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?


Helst blir det te av något slag. Jag tycker mycket om både svart och grönt te, har mängder av olika slags lösteer i burkar. Några få påsteer också, för de gånger jag är lite extra lat. Helst tar jag lite mer tid på mig när jag brygger mitt te, och då ska det vara löste. Dessutom är det mycket godare och oftast färskare.

Just efter höst- och vinterpromenader kan det vara riktigt gott med en kopp varm choklad. Då använder jag gärna riktigt kakaopulver och äkta vaniljpulver till det. Socker behöver jag inte ha i, men jag lägger gärna till lite vispat grädde för att göra det lite sötare och extra lyxigt.

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?


I november ska jag på kreativ helgträff med några författarkollegor. Det ser jag mycket fram emot. Innan dess, både i slutet i oktober och senare i november, ska jag på krokikurs. Det ser jag också mycket fram emot.

Annars är det mest den vackra hösten jag ska njuta av. Ute när vädret tillåter det, inne när det regnar. Helst då med en kopp te eller choklad. Och naturligtvis med en god bok.

2 kommentarer:

  1. Den lille prinsen har jag också läst, fast på svenska :) Tyckte om den.

    SvaraRadera
  2. Ondskan var också riktigt bra och skrämmande när vi läste den i skolan :)

    SvaraRadera