tisdag 13 december 2016

Top Ten Tuesday: första halvan av 2017

Denna veckas är tisdagstemat på The Broke and the Bookish följande:

Top Ten Books I'm Looking Forward To For The First Half Of 2017

Ärligt talat har jag inte haft så stor koll på vad som kommer ut under nästa år. På sistone har jag inte köpt många böcker,  inte läst mycket, men vill läsa mer. Fast jag vänder mig i första hand till alla olästa i min egen hylla, plus en och annan biblioteksbok. Därför fick jag surfa runt en del för att hitta kandidater till detta inlägg. Ett par titlar visste jag om på förhand, men de flesta är "nysurfade".

Det kan mycket väl vara så att jag hittar andra böcker senare som knuffar bort de som står på listan här nedan, och som jag sedan köper i första hand, snarare än listade. Men det återstår att se.

För mig ser listan ut som följer (utan inbördes ordning):

1. Emmi Itäranta: Minnen av vatten.
Den här författaren har jag först hört talas om under 2016 hos två av mina favoritbooktubare, Kalanadi och Booksandpieces. En amerikansk respektive en brittisk tjej. Kul att även finska författare uppmärksammas i den anglosaxiska världen.

2. Norse Mythology av Neil Gaiman.
Den här boken hörde jag först talas om via Facebook och Neil Gaimans egen sida där. Nordisk mytologi och mytologi över huvud taget har alltid fascinerat mig. Neil Gaiman har länge varit en favoritförfattare. Kombinationen låter lovande.

3. Assassin's Fate av Robin Hobb
Den sista boken i den senaste trilogin om FitzChivalry ska utkomma i maj 2016. Jag har ännu inte läst de andra två, men ser ändå fram emot att köpa trean så att samlingen blir komplett. Sedan ska jag bara ta mig tiden att läsa tegelstenarna också. Men de är väl värda det, det vet jag redan nu.

4. Cinnamon av Neil Gaiman.
En ny bilderbok/barnbok av Neil Gaiman, som handlar om en flicka som rider på en tiger. Mer vet jag inte, men det är Gaiman!

5. Wintersong av S. Jae-Jones.
En variant av sagan Persefone, fast med vättar. Så mycket mer än vad som står på SF-bokhandelns sida vet jag inte, men det verkar vara en bok i min smak.

6. Dödens märken av Veronica Roth.
Jag har läst de två första i Roths första trilogi, måste bara läsa den tredje också. Sedan är det dags för denna bok, som verkar vara en fantasy snarare en science fiction-dystopi.

7. Någon måste stoppa Ivy Pocket av Caleb Krisp.
Just nu läser jag första boken om Ivy Pocket, och jag tror att jag kommer att gilla den hela vägen. Gör jag det så kommer jag att låna den nya boken på biblioteket så snart den finns där.



8. Vita Tigern av Christin Ljungkvist.
Jag har läst och tyckt om Ljungkvists böcker. När hon nu ger sig in i en steampunksvärld följer jag villigt med.

9.  Saga volume 7 av Brian K. Vaughan & Fiona Staples.
Jag har ännu inte läst fler än fyra volymer. Femman står oläst i min hylla, men ska snart läsas. Sedan vill jag definivt läsa fortsättningen så jag ser fram emot när den här kommer ut, förhoppningsvis i mars 2017.

10. Metro 2035 av Dmitrij Gluchovskij.
Jag har läst första boken, jag har andra boken, men ännu inte läst. Nu är det dags att läsa tvåan innan den tredje boken kommer ut på svenska, planerat till mars 2017.

6 kommentarer:

  1. Saga vol 7 och Gaimans båda böcker är ett måste! Tack för tipsen, jag visste inte att de skulle komma under första halvåret 2017.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Vad kul att du också ska köpa. Ska bli spännande att se vad du tycker om dem sedan. :D

      Radera
  2. Jag funderade på att ha med Metro 2035 på min lista också, men jag har inte heller läst andra delen än så jag tyckte att den får vänta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ja, det känns som det är böcker som måste läsas i ordning. Så vi får se när Metro 20135 blir köpt. Jag kanske väntar på pocketversionen. :)

      Radera
  3. Både Norse Mythology och Vita Tigern fick vara med på min lista också :) Men jag glömde skriva upp Veronica Roths nya!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vita Tigern hittade jag på din lista och kom på att ja, just ja! Jag följer Christins blogg, så därifrån har jag fått informationen om boken från början. Kul att vi har så många gemensamma på våra listor. Ska bli spännande att få veta vad du tycker om dem när du läst böckerna!

      Radera