onsdag 11 januari 2017

Recension: Medvetna val av Stellan Nordahl



Redan när jag började läsa den här boken kände jag att det var precis rätt i tiden att läsa den. Detta kände jag mer och mer ju längre jag läste. Det man behöver göra i sitt liv, både på privat nivå och på en affärsmässig nivå, är just medvetna val. Hur kan vi bli medvetna om de val vi gör? Hur kan vi samarbeta på arbetsplatser på ett bättre sätt?

Men den här boken täcker så mycket mer än själva valprocessen.

Stellan och hans medförfattare nosar på alla möjliga ämnen, som jag blir nyfiken på att läsa mer om. Till exempel buddism, organisatoriska metoder och förbättringar.

Teorierna man får i den här boken kan implementeras både på privat och professionellt plan.

Den första delen av boken var ur en privat synvinkel den mest intressanta för mig, eftersom jag kan använda mig av medvetna val-metoden i mitt privatliv.

Jag har alltid jobbat på små företag och i små organisationer, så mycket av det som Stellan Nordahl tog upp kändes främmande för mig även om jag rent teoretiskt och intellektuellt kan ta till mig många av resonemangen. De är dock svåra att implementera på de arbetsplatser där jag arbetar.

Även om den här boken känns som ett gott läsval även för sådana som jag, och andra som jobbar på eller styr små arbetsplatser. Där kan man använda teorierna Nordahl kommer med i en mindre skala, på en mer personlig nivå.

Framförallt hjälper den här boken läsaren att bli medveten om de medvetna val man gör, i alla lägen. 

Det är en diskussionsbok och en bok att fundera vidare på efter läsning. Det är en bok att använda som hjälp inom arbetsplatsen, men också en bok som kan ge mycket till läsaren rent privat. Jag kan varmt rekommendera den!

Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!

Författare: Stellan Nordahl
Titel: Medvetna val - från offerkofta till möjlighetsmantel
Förlag: Hoi förlag
Genre: Fackbok
Mitt exemplar: recensionsexemplar

Köp boken:
Hoi förlag

(denna recension korspostas på min nya bokblogg http://jmholmstrom.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar