onsdag 4 januari 2017

The Tenth and Eleventh Day of Christmas

Nu ligger jag lite efter igen, så jag tar den tionde och elfte dagen i samma inlägg.

Utmaningen anordnas av Ugglan & boken.

The Tenth Day of Christmas


Den tionde versen i The Twelve Days of Christmas låter så här:

"On the tenth day of Christmas,
my true love sent to me
Ten lords a-leaping,
(Nine ladies dancing,
Eight maids a-milking,
Seven swans a-swimming,
Six geese a-laying,
Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree")

Temat för The Tenth Day of Christmas blir därför herremän/män och att hoppa.

Redan år 1998 skrev jag en novell som hette Hoppet, som slutade väldigt dystert. Många andra har titulerat sina romaner Hoppet. Jag hittade en hel del när jag googlade, men den jag tänkte på hittade jag inte. Jag trodde att den hette Hoppet ... Under gårdagen. Men jag blev osäker när jag skulle googla efter författare och omslagsbild.

Som alltid kommer man på saker när man ska gå och lägga sig. Jag insåg att boken hette Fallet. Därav förseningen till i idag, fast jag påbörjade blogginlägget i går

I alla fall var det den som dök upp i huvudet när jag läste "att hoppa".

Nu när jag i dag skulle surfa efter Fallet istället, och skulle lägga till "ungdomsbok", insåg jag att boken var skriven av Anne Provoost, innan jag hittade det minsta bevis på nätet för det. Minnet är förunderligt ibland. Författarnamnet bara dök upp i huvudet. Då blev det lätt att hitta boken på nätet.

I alla fall, Fallet av Anne Provoost kom ut första gången 1994 i original i Belgien, första svenska översättningen 1995. Det var då den precis kommit ut som jag läste den, lånade den på biblioteket.

Boken handlar om Lucas och Caitlin. Den är högaktuell nu igen, och jag hittade till och med en relativt nyutgiven  pocketversion (från 2006) på Adlibris, där Fallet beskrivs som följer:

Lucas och Caitlin är barndomsvänner. Men när Lucas rakar håret och börjar umgås med ett gäng högerextremister försvåras vänskapen och som ringarna på vattnet följer en rad otäcka händelser.


En helt annan slags beskrivning, för övrigt, än den som var på den version av boken som jag läste på 90-talet.

Oavsett beskrivning tar boken upp svåra - och som sagt aktuella ämnen - rasism, krig, sorg och kärlek.

The Eleventh Day of Christmas


Den elfte versen i The Twelve Days of Christmas låter så här:

"On the eleventh day of Christmas,
my true love sent to me
Eleven pipers piping,
(Ten lords a-leaping,
Nine ladies dancing,
Eight maids a-milking,
Seven swans a-swimming,
Six geese a-laying,
Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree")


Temat för The Eleventh Day of Christmas blir därför flöjter eller något slags spel eller att spela (vad som helst).

Vid omnämnandet av flöjter kommer jag osökt att tänka på en fantasytrilogi av Karolina Bjällerstedt Mickos.

Första boken heter Mantor. Det var det första som dök upp i huvudet.

Jag läste Mantor och fick sedan den fristående fortsättningen Larona av författaren. Dorei lånade jag på biblioteket, vill jag minnas. Det var några år sedan nu.

Tyvärr har hon inte skrivit fler böcker, skulle jag säga, tills jag nu googlade på hennes namn och fick veta att hon 2013 gett ut ytterligare en bok, en barnbok, Hemlighetsfågeln.

Trilogin har samlingsnamnet Till Esperani. Jag tyckte mycket om den, det är annorlunda fantasy, helt olik det mesta på marknaden.

Musik, teater och kultur spelar stor roll. Inte minst en flöjt, som ni ser på omslaget av Mantor. Huvudpersonen, som heter just Mantor, är flöjtist. Trilogin har utkommit på Wela Förlag.

4 kommentarer:

  1. minnet är verkligen bedrägligt. mycket fin bild till The eleventh day of Christmas. känner inte till författarnamnet

    SvaraRadera
  2. Känner inte till någon av böckerna!

    SvaraRadera
  3. Tack för tips! Speciellt den första blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera